Jeg har oprettet en arkitekt/design-virksomhed som enkelmandsfirma. Jeg har vundet en præmie i en arkitektkonkurrence i England på 5400 GBP (ca. 57000 kroner) som så bliver min første indtægt i firmaet. Jeg er så i tvivl om hvordan det foregår med skat osv. Jeg er studerende og kan derfor ikke tage pengene ud af firmaet til mig selv, da jeg så skal betale min SU tilbage. Umiddelbart tænkte jeg at jeg ville købe computer og andet udstyr til firmaet for det meste af beløbet, men er i tvivl hvad mine muligheder er. Jeg har 2 computerer til privat brug, så jeg går ud fra jeg kan købe en 3. og trække den 100% fra? Spørgsmål: 1: Kan jeg købe 2 computerer til firmaet, en stationær arbejdsstation og en bærbær til 11.600 hver og så trække begge 100% fra i år? 2: De 11.600 man kan straksafskrive er det pr. computer kun? Eller hvordan? Jeg vil nemlig også gerne købe andet udstryr til firmaet, som fotokamera, videokamera, software og projekter... 3. Kan jeg f.eks. købe en computer til blandet brug (firma / privat) for penge på firmakontoen og så kun trække halvdelen af beløbet fra (hvis brugsfordelingen er 50/50)? Eller skal halvdelen af computeren så betales med penge fra min private konto? 4. Er der en måde jeg kan få bedre råderum over de 57.000 i forhold til at bruge nogle af dem privat, men uden det får indflydelse på min SU. Efter hvad jeg har læst mig frem til ville det være bedst at jeg brugte allepengene i dette regnskabsår, eller hvordan? Hvad sker der hvis jeg har overskud i firmaet når årsregnskabet indleveres, i forhold til SU osv.? 5. Jeg skal til London i rent forretningshensende for at mødes med en samarbejdspartner, som jeg skal udføre et konkurrenceprojekt sammen med. Jeg tager så min søster, som også er på projektet, med til mødet. Kan jeg trække rejseudgifterne fra både for hende og mig, når hun er med 100% for firmaet og ikke privat. Kan jeg trække fly, hotel, mad osv. fra os begge? Mit firma er jo enkelmands, så hun er ikke ansat... og det er fordi der først kommer penge ind i projektet hvis vi, sammen med den engelske partner, vinder "jobbet" i arkitektkonkurrencen... 6. Bør jeg få en revisor eller kan jeg nøjes med en bogholder i starten? Og så kun bruge revisor til årsregnskab?
På forhånd tak for hjælpen
|
1. Ja, hvis de begge er nødvendige for at erhverve eller vedligeholde indtægten i firmaet. Dog: Hvis de er anskaffet for at blive brugt som et samlet hele, så skal de dog afskrives over nogle år.
2. Ja, bagatelgrænsen 11.600 er per selvstændig enhed.
3. Ja, du må godt bruge 'firmapenge' til at købe private ting, Det skal selvfølgelig ikke gøres i flæng. Du kan bogføre halvdelen af computerkøbet som en anskaffelse og den anden halvdel som om det havde været en privat hævning.
4. Nej, overskud der bruges privat vil indgå i det SU kalder 'Egenindkomst'. Det samme gælder overskud i virksomheden der IKKE hæves, hvis du beskattes efter personskatteloven. Overskud der forbliver i selskab eller i personlig virksomhed beskattet efter virksomhedsordningen påvirker ikke 'Egenindkomsten'. Du skal senest beslutte dig til virksomhedsordningen når selvangivelsen afleveres, Der er ingen grund til at du absolut bør smide alle pengene ud på overflødige indkøb. Så får du da mere ud af dem ved at betale noget skat og så vente med at bruge resten til du har noget fornuftigt at bruge dem til. 'Problemet' med SU - det problem at du vil have både i pose og sæk - klarer du nemmest ved at framelde SUen for så lang en periode at din egenindkomst kan komme ind ved siden af.
5. Hvis rejseudgifterne er nødvendige for at erhverve eller vedligeholde din indtægt, så er det OK at fratrække disse i regnskabet.
6. Svært at svare på - kommer an på 'bogholderen' og hvad du selv er indstillet på at sætte dig ind i.
Du har fået et skulderklap og en fantastisk mulighed for at starte en karriere. Prøv at koncentrere dig om at gå videre i det spor i stedet for at lede efter tips og fiduser.