Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Første indtægt!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Oct 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har oprettet en arkitekt/design-virksomhed som enkelmandsfirma. Jeg har vundet en præmie i en arkitektkonkurrence i England på 5400 GBP (ca. 57000 kroner) som så bliver min første indtægt i firmaet.

Jeg er så i tvivl om hvordan det foregår med skat osv.

Jeg er studerende og kan derfor ikke tage pengene ud af firmaet til mig selv, da jeg så skal betale min SU tilbage.

Umiddelbart tænkte jeg at jeg ville købe computer og andet udstyr til firmaet for det meste af beløbet, men er i tvivl hvad mine muligheder er.

Jeg har 2 computerer til privat brug, så jeg går ud fra jeg kan købe en 3. og trække den 100% fra?

Spørgsmål:

1: Kan jeg købe 2 computerer til firmaet, en stationær arbejdsstation og en bærbær til 11.600 hver og så trække begge 100% fra i år?

2: De 11.600 man kan straksafskrive er det pr. computer kun? Eller hvordan? Jeg vil nemlig også gerne købe andet udstryr til firmaet, som fotokamera, videokamera, software og projekter...

3. Kan jeg f.eks. købe en computer til blandet brug (firma / privat) for penge på firmakontoen og så kun trække halvdelen af beløbet fra (hvis brugsfordelingen er 50/50)? Eller skal halvdelen af computeren så betales med penge fra min private konto?

4. Er der en måde jeg kan få bedre råderum over de 57.000 i forhold til at bruge nogle af dem privat, men uden det får indflydelse på min SU. Efter hvad jeg har læst mig frem til ville det være bedst at jeg brugte allepengene i dette regnskabsår, eller hvordan? Hvad sker der hvis jeg har overskud i firmaet når årsregnskabet indleveres, i forhold til SU osv.?