Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Første indtægt!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Oct 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har oprettet en arkitekt/design-virksomhed som enkelmandsfirma. Jeg har vundet en præmie i en arkitektkonkurrence i England på 5400 GBP (ca. 57000 kroner) som så bliver min første indtægt i firmaet.

Jeg er så i tvivl om hvordan det foregår med skat osv.

Jeg er studerende og kan derfor ikke tage pengene ud af firmaet til mig selv, da jeg så skal betale min SU tilbage.

Umiddelbart tænkte jeg at jeg ville købe computer og andet udstyr til firmaet for det meste af beløbet, men er i tvivl hvad mine muligheder er.

Jeg har 2 computerer til privat brug, så jeg går ud fra jeg kan købe en 3. og trække den 100% fra?

Spørgsmål:

1: Kan jeg købe 2 computerer til firmaet, en stationær arbejdsstation og en bærbær til 11.600 hver og så trække begge 100% fra i år?

2: De 11.600 man kan straksafskrive er det pr. computer kun? Eller hvordan? Jeg vil nemlig også gerne købe andet udstryr til firmaet, som fotokamera, videokamera, software og projekter...

3. Kan jeg f.eks. købe en computer til blandet brug (firma / privat) for penge på firmakontoen og så kun trække halvdelen af beløbet fra (hvis brugsfordelingen er 50/50)? Eller skal halvdelen af computeren så betales med penge fra min private konto?

4. Er der en måde jeg kan få bedre råderum over de 57.000 i forhold til at bruge nogle af dem privat, men uden det får indflydelse på min SU. Efter hvad jeg har læst mig frem til ville det være bedst at jeg brugte allepengene i dette regnskabsår, eller hvordan? Hvad sker der hvis jeg har overskud i firmaet når årsregnskabet indleveres, i forhold til SU osv.?

5. Jeg skal til London i rent forretningshensende for at mødes med en samarbejdspartner, som jeg skal udføre et konkurrenceprojekt sammen med. Jeg tager så min søster, som også er på projektet, med til mødet. Kan jeg trække rejseudgifterne fra både for hende og mig, når hun er med 100% for firmaet og ikke privat. Kan jeg trække fly, hotel, mad osv. fra os begge? Mit firma er jo enkelmands, så hun er ikke ansat... og det er fordi der først kommer penge ind i projektet hvis vi, sammen med den engelske partner, vinder "jobbet" i arkitektkonkurrencen...

6. Bør jeg få en revisor eller kan jeg nøjes med en bogholder i starten? Og så kun bruge revisor til årsregnskab?

På forhånd tak for hjælpen

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 02:56

1. Ja, hvis de begge er nødvendige for at erhverve eller vedligeholde indtægten i firmaet. Dog: Hvis de er anskaffet for at blive brugt som et samlet hele, så skal de dog afskrives over nogle år.

2. Ja, bagatelgrænsen 11.600 er per selvstændig enhed.

3. Ja, du må godt bruge 'firmapenge' til at købe private ting, Det skal selvfølgelig ikke gøres i flæng. Du kan bogføre halvdelen af computerkøbet som en anskaffelse og den anden halvdel som om det havde været en privat hævning.

4. Nej, overskud der bruges privat vil indgå i det SU kalder 'Egenindkomst'. Det samme gælder overskud i virksomheden der IKKE hæves, hvis du beskattes efter personskatteloven. Overskud der forbliver i selskab eller i personlig virksomhed beskattet efter virksomhedsordningen påvirker ikke 'Egenindkomsten'. Du skal senest beslutte dig til virksomhedsordningen når selvangivelsen afleveres, Der er ingen grund til at du absolut bør smide alle pengene ud på overflødige indkøb. Så får du da mere ud af dem ved at betale noget skat og så vente med at bruge resten til du har noget fornuftigt at bruge dem til. 'Problemet' med SU - det problem at du vil have både i pose og sæk - klarer du nemmest ved at framelde SUen for så lang en periode at din egenindkomst kan komme ind ved siden af.

5. Hvis rejseudgifterne er nødvendige for at erhverve eller vedligeholde din indtægt, så er det OK at fratrække disse i regnskabet.

6. Svært at svare på - kommer an på 'bogholderen' og hvad du selv er indstillet på at sætte dig ind i.

Du har fået et skulderklap og en fantastisk mulighed for at starte en karriere. Prøv at koncentrere dig om at gå videre i det spor i stedet for at lede efter tips og fiduser.

Tilmeldt 23. Oct 07
Skrevet kl. 09:38

Tak for de præcise svar - lige hvad jeg 'gik' efter!

Jeg er sådan set ikke ude på at finde fiduser og sådan, selvom mit første indlæg nok lød sådan. Jeg vil bare helst ikke begå fejl og "problemet" med SU'en er jo at jeg skal betale den tilbage for hele året hvis min indtægt gælder som personindkomst, og det er jo så alle pengene jeg skal give til SU + at jeg så ikke får SU mere...

Altså det jeg skal koncentrere mig om nu er bare "jobbet", og så ellers sørge for at gennem alle kviteringer, regninger osv. og så kan jeg vente med at tage stilling til sådan noget som virksomhedsordningen og 50/50 bogføring af firma/privat køb?

Tak for hjælpen!

Tilmeldt 23. Oct 07
Skrevet kl. 18:24

Nu har jeg bestilt en bærbar til 11600 eks. moms så den kan afskrives på en gang... Hvis jeg nu gerne vil købe en skærm til en stationær jeg i forvejen har, kan den så afskrives også?

Ang. software, kan man så godt købe en computer til 13600 eks. moms, hvor de 2000 f.eks. er Office 2007, sådan at computeren uden software koster 11600... kan det så straksafskrives?

Hvad er reglerne og mulighederne for at købe ting privat fra firmakonto? sådan i forhold til skat osv? 

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 22:01

Hvis jeg nu gerne vil købe en skærm til en stationær jeg i forvejen har, kan den så afskrives også?

Formelt vistnok: Hvis indkøbsprisen for den stationære + skærmen er under bagatelgrænsen, så kan du straksafskrive. I praksis: Straksafskriv du bare.

Ang. software

Ja - du kan godt trække sw-prisen fra. Du kan oven i købet selv fastsætte sw-prisen (men skal kunne argumentere for det) hvis forhandleren ikke prissætter dem særskilt. Det har jeg gjort efter aftale med skattefar i en konkret sag.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 09:19

Hej

jeg ved godt at du ikke direkte spørger om det, men der er lidt specielle regler ang. softwere ift. pc, printer mm.

ddet specielle er at softwere ALTID kan trækkes fra det år det er indkøbt, og dette betyder som ganske rigtigt at du kan adskille softwere prisen fra pc prisen i en pakke løsning med både pc og softwere. dette kan du IKKE gøre hvis der er tale om printer, Tastatur, mus eller computerbord.

At du ikke kan gøre det med disse skyldes at beløbet som skal være under 11600(ca. kan ikke lige huske det præcise tal) er det samlede beløb til enheden, enheden er de ting som skal bruges sammen, og det har i dette sammenhæng ingen betydning om de enkelte dele er købt det samme sted eller over flere dage.

lille eks. pc 10.000 + printer 3.000 + computerbord 3.000 = 16.000 --> skal afskrives, også selvom de ikke er købt det samme sted.

pc 10.000 + softwere 10.000 = 20.000 --> kan straks afskrives, da softwere altid kan straksafskrives og resten af tingene (kun pc) er under 11.600.

En sidste lille bemærkning, du nævner et kamere som udstur, jeg er ikke helt sikker men hvis det er et digital kamere og derfor skal bruges sammen med computeren vil jeg mene at også disse to ting høre til samme enhed.

Hilsen Benjamin

Tilmeldt 23. Oct 07
Skrevet kl. 09:38

Ok.

Jeg har netop bestilt en super bærbar til 11600 eks. moms. Jeg har også købt digital kamera til brug i firmaet. Det er sådan at jeg for nogle måneder siden, før jeg oprettede firma, købte en brugt stationær, som jeg så bruger i firmaet. Den kostede kun 3000. Kan jeg så ikke afskrive den bærbar som en selvstændig enhed, og så straks afskrive kamera og computerskærm som en del af en enhed med den stationær computer?

Hvis jeg allerede ejer en stationær computer (som jeg betalte 3000,-) for, skal dens pris så regnes med som en del af den enhed den indgår i... F.eks. vil jeg gerne købe en 24" prof lcd skærm til CAD osv. der koster 8400,- betyder det så at enheden består af den stationær til 3000 og skærmen til 8400,- eller skal computeren ikke regnes med da den er gammel og købt privat?

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 10:03

En PC og et digicamera ville jeg ikke regne som samme enhed, medmindre det er til en helt speciel anvendelse der ikke kan lade sig gøre uden PC og PC'en fortrinsvis er til denne anvendelse.

En skærm dur derimod ikke uden en pc, så skærmen udgør en enhed sammen med PC'en. Hvis virksomheden har overtaget PC'en til fx 3000 kr (regnskabsmæssigt), så er det det beløb du skal regne med. Har virksomheden aldrig i regnskabet betalt for PC'en (de låner den eller de har fået den foræret), så regner du med 0,00 til PC. Har virksomheden betalt 1500 kr for ½ pc (blandet aktiv - 50% firmabrug), så er det 3000 du skal regne med.

Men se nu at komme i gang med virksomheden i stedet for at fokusere på udstyr.

Tilmeldt 23. Oct 07
Skrevet kl. 10:08

Tak for svarene :)

Jeg er godt igang med virksomheden, flyver til London om et par timer, hvor jeg skal mødes med et igeniørfirma jeg har indgået samarbejde med... Så alt vel...

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)