Jeg behøver jeres input til vores kommende virksomhedstruktur:
Vi er 3 fyre, der ønsker at starte op indenfor konsulent branchen. Vi vi udvikling vores eget software, som vi ønsker at sælge til danske virksomheder sammen med konsulentydelse.
Vi ønsker at oprette hver vores holding som engelske Ltd., hvor vi hver smider 50.000 kroner i. De 3 gange 50.000 bruges så til at oprette et dansk holding selskab som Aps, der så opretter et dansk drift selskab som Aps.
Grunden til at bruge et Ltd. som vores eget holding er, at vi hver kan nøjes med at smide 50.000 i. Havde vi lavet et dansk holding som Aps skal vi hver smide 125.000 kr i.
Grunden til at vi vil have hver vores holding er, at vi bedre kan styre udtræk af udbytter til personlig brug.
Det har du helt ret i, men er det ikke smartest at have strukturen på plads fra starten?
Men jeg kunne forestille mig, at det vil være forbundet med en del besvær og omkostninger, at få ændret ejerskabet af et driftselskab fra 3 personer til 3 holding selskaber, specielt hvis der er nogle værdier i selskabet.
Vi forventer, at der årligt vil være omkostninger på 6-10.000 per selskab, så det skal da helt sikkert tages med i overvejelserne.
Umiddelbart er den skala jeres virksomhed ligger på for lille til at lave den helt store selskab konstruktion fra starten. Altså hvorfor ikke bare lave et anpartsselskab i alle tre ejer 33% af... hver skyder 50tdk ind som anpartskapital og så tag den derfra - bliver det et problem med for mange værdier i selskabet så vil jeg betragte det som et rent luksusproblem hen ad vejen.
Altså på den anden måde betaler i jo mindst 30.000 om året (3x udgifter til ltd. ) + udgift til dansk holdingselskab + udgifter til drift... altså det mange penge til administration jeres virksomheds størrelse taget i betragtning. Hvorfor ikke bruge de penge på f.eks. markedsføring i stedet.
Umiddelbart synes jeg der var mere fornuft i at hver skød 125 i sit eget danske holding selskab som så ejede det fælles drift. Det er alligevel kun 75.000 mere i skal skaffe hver især og hvis i vil gøre et seriøst forsøg med den her virksomhed så burde det da være realistisk. Tag chancen....
Nej ... absolut nej... og det firmanavn i markedsfører jer med vil under alle omstændigheder være et ApS som jeg har forstået dit indlæg? Det er jo driftsselskabet der er firmaets profil udadtil... Holding er jo bare ejerskabet (det er kunder, kreditorer osv. indifferente over... ) Altså om det er ejet af Tjarls Holding Ltd, eller Tjarls Holding ApS flytter ikke en eneste kunde.
Dybest set tror jeg heller ikke at det er noget du behøver bekymre dig voldsomt meget over... altså de ydelser i vil sælge i jeres firma bliver vel ikke købt pga. hvilken juridisk firmakonstruktion der ligger bag?
Jeg har selv undersøgt muligheden for et Ltd., jeg talte med en fin fyr fra Skat, der fortalte at der er en reel mulighed for at I/jeg kommer til at skulle stille sikkerhed for kr. 125.000,- og disse penge kunne man som udgangpunkt ikke gøre noget med uden at de blev sat i noget sikkert (ejendom, bil, pc mv.)
Om han havde ret jvf. loven ved jeg ikke men mon ikke når det nu kommer fra dem selv.
Grunden til sikkerheden er at sikre selskabstømningssager, hvor skat bliver taberen.
Vi har også 50.000 per person, hvilket jo overstiger kapitalkravet til et ApS.
Efter jeres råd, og lidt tænken, så er vi kommet frem til, at vi hver smider 50.000 i et Drifts ApS, og så kan vi på et tidspunkt oprette et Holding, når kapitalen er så stor, at vi gerne vi have noget fra driften.
Det er vist muligt at splitte dette holding op senere, hvis vi ønsker dette.