Hej med jer. Jeg er helt ny på det her område, og derfor har jeg lige et par spørgsmål: Jeg ved jeg skal betale 25 % i selskabskat og muligvis os 38% i personlig skat, men skal jeg os betale AM-bidrag ? og er der andre ting jeg skal betale ? Jeg ønsker og få det samlet beløb til at være 5000 kroner, som skal indsættes på min konto. Hvor meget er det så jeg skal trække ud af virksomhed ? Venlig Hilesn CH |
Hej
I et ApS har du to muligheder for at trække penge ud.
Du kan udbetale løn til dig selv, dette er ligesom hvis du var ansat et hvilket som helst andet sted. Du skal sørge for at virksomheden er registreret til at have medarbejdere, og så er det nemmeste at udbetale via et lønsystem, danløn, bluegarden m.m. Skattebetalingen vil være det du har stående på dit skattekort. Am-bidrag og A-skat med brug af fradrag.
Du kan også give dig selv udbytte, det skal dog være i forbindelse med afslutningen af et regnskab. Skattebetalingen på dette vil være selskabsskat 24,5% og udbytteskat 27%.
Jeg vil tro at du skal bruge lønmodellen nu, men ellers så tag en snak med din revisor om det, så kan du få hjælp og rådgivning til det.