Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kost og logi efter rejsereglerne

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

jeg har tidligere på året været i udlandet hvor jeg har arbejdet på et IT projekt.
I den forbindelse stod mit firma for at afholde omkostningerne til fly og logi.

Jeg er efterfølgende blevet opmærksom på at det formentlig er muligt at fradrage kost i henhold til rejsereglerne, via en fast daglig sats på 464 kr per dag (dog maks 25.500 om året).

Reglerne fundet på skats hjemmesidehttp://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789759# 

Er det korrekt forstået at jeg blot skal påføre et fradrag på min selvangivelse svarende til den periode jeg var i udlandet?
Det er et privat anliggende - og jeg  skal intet gøre i forbindelse med firmaets regnskab?

Er der nogen form dokumentation der skal indsendes eller registreres?

Jeg har haft et par møder (3-4) i som blev betalt af mit firma via firmakort - er det et problem i forhold til fradraget for kost?
I så fald er det kun et problem for de dage hvor jeg havde møderne?

---

Da jeg søgte rundt her på amino efter lignende spørgsmål fandt jeg følgende indlæg, hvor Martin Lysfelt i indlæg nr 2 giver 3 løsninger.
Det er løsning nr. 3 som er relevant i forhold til min situation - som jeg ser det.
http://www.amino.dk/forums/t/117962.aspx

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 18:53
Hvis firmaet har afholdt alle omkostninger til kost og logi efter regning og ikke har udbetalt skattefrie godtgørelser vil du kunne tage et fradrag på selvangivelsen svarende til 25% af diæt satsen pr. Døgn du er på rejse med overnatning.
Hvis der er udbetalt skattefrie godtgørelser kan der ikke tages et fradrag.

Du kan læse mere i vores skat og personalegoder 2014, side 18-19: http://www.bdo.dk/media/383831/skat_og_personalegoder_2014.pdf

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 10. Oct 13
Skrevet kl. 23:27

Firmaet har ikke afholdt nogle omkostninger til kost (udover de 3-4 møder jeg har deltaget i) - kun logi efter regning.

Mit spørgsmål går derfor på om jeg kan få fradraget på 464 kr pr dag for kost som det fremgår af Skats hjemmeside (sådan som jeg læser det) ?

Jeg referere til et tidligere indlæg her på Amino hvor jeg også læser det som værende muligt, at firmaet dækker logi efter regning og jeg får fradraget på 464 kr pr. dag for kost.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 08:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

MartinF-:

Firmaet har ikke afholdt nogle omkostninger til kost (udover de 3-4 møder jeg har deltaget i) - kun logi efter regning.

Jeg læste det som (kost og) logi ! ;)

Hvis du som lønmodtager selv har stået for omkostninger til kost, har du mulighed for at modtage 464 (2014-sats) kr. pr. døgn skattefrit fra firmaet ELLER tage et fradrag på dette beløb. Hvis der er medtaget fri morgenmad/frokost/aftensmad i hotellet, skal beløbet, som kan udbetales skattefrit/fradrages nedsættes med hhv. 15/30/30 %

Dette gøres:
Årsopgørelsen: Rubrik 53
Forskudsopgørelsen: Rubrik 429

Det er alene omkostningerne til kost som er bestemmende, da logi er en særskilt faktor - hvor man tilsvarende har mulighed for skattefri refusion/fradrag hvis man som lønmodtager selv har stået for dette.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 10. Oct 13
Skrevet kl. 03:38

Tænkte det nok.:)

Mange tak for svaret.

Jeg har ikke boet på hotel men i en lejet lejlighed/kontor for at gøre det billigere, derfor afholdte jeg privat alle omkostninger til morgen/middag/aftens-mad.

Der er tale om en personlig ejet virksomhed, og jeg er ikke lønmodtager i almindelig forstand da jeg blot udbetaler til mig selv i forhold til behov.

Har det noget at sige?

Jeg spurgte på et andet indlæg om noget lignende hvor jeg forstod det således at hvis det var et ApS kunne jeg udskrive det på firmaet, men ved en personlig ejet virksomhed skal jeg påføre det på min private selvangivelse.
Indlægget kan findes her : http://www.amino.dk/forums/t/119202.aspx?utm_source=NewMessagePostedToThreadNonAminoPlus&utm_medium=email&utm_campaign=ForumReply&utm_content=posttextlink#1552009

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)