Jeg får fremover en del udgifter til rejse, kost og logi, da jeg skal arbejde langt hjemmefra og derfor må leje et værelse m.v. Jeg er klar over, at udgifterne er fradragsberettigede, da det jo er udgifter, der vedrører min virksomhed, som er personligt ejet. Min tvivl går på, om jeg skal betale disse udgifter af egen lomme, eller om det er min virksomhed, der skal punge ud? I sidstnævnte tilfælde skal udgifter jo så bogføres i virksomhedens regnskab ? |
Hej Niels,
Det er din virksomhed, som i bund og grund skal betale for udgiften.
Der er som tommelfingerregel tre løsninger:
1) omkostningerne dækkes efter standardsatser. Du kan trække 455 kr. ud af firmaet til kost og småfornødenheder, og 195 kr. til logi. I alt 650 kr. pr. døgn. For disse penge skal du så selv betale de omkostninger du måtte have.
2) omkostningerne dækkes efter regning. Du kan få dækket alt efter regning, hvor firmaet betaler dine regninger, og alligevel trække 25% af satsen for kost og fornødenheder ud til dækning af andre småomkostninger du måtte have.
3) er en kombination, hvor du lader firmaet betale for din overnatning, men du selv betaler for kost og småfornødenheder. Du får så firmaet til at betale for lejligheden, men trækker 455 kr. ud til andre omkostninger dagligt.
Så hvis du kan bo og leve billigt er 1) mest attraktiv, og hvis du bor og lever dyrt, så er 2) mest attraktiv, og hvis du bor "dyrt" (mere end 195 kr. dagligt), men kan leve billigt, så er 3) mest attraktiv.
Disse satser er for hver 24. time du har været væk. Har du kun været væk i 23 timer, selvom det er med overnatning, så kan du altså ikke få fradrag. Det er også et krav, at du ikke har mulighed for at køre hjemmefra, i stedet for at overnatte ude.