En kunde, som først efter 4 e-mails og 3 telefonopkald besluttede sig for at betale en forfalden faktura, har indbetalt DKK 100,- mere end fakturaen lød på.
Jeg havde ikke sendt en rykker til hende, blot påmindelser.
Da jeg blev ret irriteret på hende vil jeg helst ikke tilbagebetale de DKK 100,- som er indsat for meget.
Kan jeg det i det hele taget?
Og hvis jeg kan, hvordan håndterer jeg da de ekstra DKK 100,- i mit regnskab (Dinero)
ja du kan og skal/bør - for ellers vil du jo ha 100 kr for meget på din debitor konto - og det går jo kke for at få færdigt regnskab. Du vil hele tiden ha en gæld på 100 kr stående så.
Hvis du bare bogfører fakturaen betalt med de 100 kr for meget, så vil der være 100 kr for meget på din debitorkonto, og dem kommer du af med ved at bogføre debet debitorkonto og kredit bank når du fører beløbet tilbage
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hej Anders. Moralsk og juridisk kan du nok ikke, men rent bogføringsteknisk kunne du jo skrive en faktura eller en rykker til hende uden at sende den. Du kan også skrive en til Knud Børge på 100 kr. og så betale den for ham med de ekstra penge. Du kan indtægtsføre det som donation - der er mange muligheder. Men det er nok bedst, jeg ikke anbefaler nogen af disse - og at du blot sender pengene retur.
Hej Anders. Moralsk og juridisk kan du nok ikke, men rent bogføringsteknisk kunne du jo skrive en faktura eller en rykker til hende uden at sende den. Du kan også skrive en til Knud Børge på 100 kr. og så betale den for ham med de ekstra penge. Du kan indtægtsføre det som donation - der er mange muligheder. Men det er nok bedst, jeg ikke anbefaler nogen af disse - og at du blot sender pengene retur.
undskyld men magen til vrøvl rent ud sagt. Du skriver selv
Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):
Hej Anders. Moralsk og juridisk kan du nok ikke,
At rådgive om bogføringstekniske løsninger for at snyde en kunde eller skat - fatter jeg ikke meget af, selv om du skriver du ikke anbefaler det.
"skrive en til Knud Børge på 100 kr" - aber doch
Vil man snyde er der da masser af bogføringsløsninger og skuffebilag man kan anvende, inkl. en til Knud Børge :) vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det korte af det lange er at du har 100 kroner på din konto som ikke er dine. Det er god stil at betale dem tilbage. Kan godt forstå du er træt af at hun har været en idiot. Men derfor behøver vi jo ikke selv at synke i niveau :-)
Salg af kontorartikler, samt stort udvalg af emballage. Find det hele på kontorartikler.nu
Der er kun en rigtig løsning, og det er at betale de 100 kr. tilbage.
Et forslag med at opkræve et rykkergebyr på 100 kr. via kundens konto og så bruge mer-betalingen hertil, duer ikke, da du ikke på forhånd har meddelt kunden, at det koster 100 kr. at blive rykket. Og det fremgår sikkert heller ikke af dine forretningsbetingelser.
Så overfør de 100 kr. til kunden - så har du sikkert også en glad kunde, der måske som tak betaler hurtigere næste gang
32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv. Partner i www.redmark.dk
Forslaget om at begå ulovligheder ved at producere en falsk faktura er selvfølgelig helt hen i vejret.
Ja, jeg lærer det aldrig. Det var så indlysende oplagt, at du selvfølgelig skulle betale pengene tilbage, at jeg ikke regnede med, at mit lille stunt ville blive taget seriøst. Sorry.