Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varer fra holding til drift - hvordan?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 44
Fra  Brainshop.dk Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg er efterhånden ved at blive en flittig bruger herinde under dette emne, men jeg er taknemmelig for de gode inputs som folk kommer med, så jeg kommer lige med endnu en gåde her ;-)

Sagen er, at vi hos Brainshop.dk har startet shoppen op i mit holding IVS, da vi simpelthen blev trætte af Erhvervsstyrelsens lange behandlingstider.

Vi har købt varer, emballage mv. igennem dette selskab og dennes bankkonto. 

Vi har omsider fået oprettet driftselskabet (også IVS) (og dertilhørende bankkonto), som vi begge ejer. Derfor skal vi nu have flyttet hele molevitten i dette selskab (tænker vi? hvis ikke dette er nødvendigt, så sig endelig til!)

Ved bl.a. varekøb har vi fået faktura, hvor holdingselskabet står skrevet på.

Det skal i øvrigt noteres, at vi har benyttet os af mellemregningskontoen ifm. varekøb og emballage. Vi startede med en egenkapital på 1 kr. (lidt dumt set i bakspejlet måske..). Vi har således lavet et udlæg hver til selskabet, således at firmaet skylder os begge x kr. For det samlede beløb har vi så indkøbt, og havde egentlig tænkt os at betale det tilgodehavende tilbage fra holdingselskabet til os begge, når vi havde fået lidt penge i kassen.

Hvordan bogfører vi det (i Dinero) på den letteste og samtidig korrekte måde, så vi ikke bliver tæsket ved et eventuelt torskegilde? :-)

Håber det giver mening, ellers så sig endelig til!

Skyd løs! :-)

På forhånd tak og god weekend når i når dertil ;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:48

jeg synes i har været for hurtige. Er holding momsregistreret? ellers er der ikke momsfradrag og flytter i til drift så skal I sælge med moms da det vel er momsregistreret?

Lån til holding fra jer:

I bruger ikke generelt mellemregning på samme måde som i personlig virksomhed når I skyder penge ind som lån, der skal beregnes markedsrente og den skal betales fra selskab til jer og andet rod - se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/07/skyde-penge-ind-i-virksomhed-eller.html hvor I kan se forskel på mellemregning personlig virk og selskab - hovedaktionær må kun låne penge mod rente 

1 kr i kapital - ja holding vil jo nu ha negativ egenkapital hvis noget af det i har lånt det er brugt på noget der ikke giver helt samme pris ind igen/aktivering - og har drift også 1 kr i EK - så vil bare jeres lovpligtige arbejdsskadeforsikringer der betyde negativ EK med formentlig ca 2.500 dag 1

Er holding overhovedet brancheført som noget der hænger sammen med dette med at købe varer ind og videresælge (bliver i nok ikke hængt for men få dog ting korrekt)

I må ikke bare blande de to selskaber og slet ikke jeres egen økonomi uden at vide hvordan inden - og endeligt slet ikke hæve privat på noget tidspunkt

Jeg ville hvis jeg var jer lade en revisor se hvad det konkret er I laver og få sikret at I er med på kapitalberedskab og har lovpligtige ting på plads -  og så lidt mere koldt vand i blodet Stiftelse af IVS tager jo ikke længere mange måneder

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 9. Aug 11
Fra  Brainshop.dk Skrevet kl. 15:26

Hej John,

Tak for din hurtige tilbagemelding, og tak for dine gode pointer.

Holding er momsregisteret.

Vi har angivet, at bibeskæftigelsen i Holdingselskabet er "postordrevirksomhed" - ligesom det er tilfældet med vores driftselskab. Dette gjorde vi inden vi kastede os ud i det her rod.

Vi er klar over, at vi har været lidt for hurtige. 

For os tog det desværre en måned at oprette driftselskabet - om det er lang tid eller ej, kan man jo gøre op med sig selv.. Men ja - det er den situation, som vi står i her og nu..

Vores løsning i sidste ende vil også være at få en revisor til at kigge på det - men vi vil dog gerne lige høre, om der skulle være andre, som har idéer til hvordan vi selv kan bogføre det.

Så hvis der sidder nogle derude med nogen idéer, så sig endelig til! :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:46

Letter at holding er momsregistreret men så har i også en skabt en situation med drift og dermed skal i jo så regne med

2 x lovpligtig arbejdsskade forsikring til jer to som aktive ejere i holding = ialt ca 2.600 per år

2 x lovpligtig arbejdsskade forsikring til jer to som aktive ejere i drift = ialt ca 2.600 per år

2 fulde erhvervskonti  hvor bank ofte ser let på erhverv til ren finansiel holding så er der risiko for pris for begge de to erhvervskonti

Besværligere regnskab

Alt det er jo irrelevant at gøre opmærksom på, hvis det hele tiden har været tanken at ha et drifts holding til at eje et drifts selskab, men ellers er det rene ekstraomkostniger at gi sig selv da finansielt holding ikke har krav om det. Kravet opstår så snart man er registreret med drift - hvilket ex moms jo så klart indikerer - men kan aflyses næste år, men det kræver så en del omregistreringer

Det letter som sagt at holding er momsregistreret og det må så sælge med moms til drift til helt samme pris som det selv har købt til når drift er klar med sin konto

Af hensyn til at drift jo så nok heller ikke har pengene klar og at I så skal flytte jeres lån fra lån til holding (som vel stadigt har behov for lån til arbejdsskade på ca 2600 + evt bankkonto + evt stiftelsesomkosninger, når I har stiftet med 1 krone - så ville jeg få en revisor til at sikre i gør det hele korrekt og ikke starter med lån der ikke er lavet med lovpligtig rente eller andet lovstof som I får overset - og bragt alt på plads- Det behøver ikke være ret dyrt hvis det gøres med det samme frem for når der er løbet meget vand i åen

vh John H

Fra København
Tilmeldt 9. Aug 11
Fra  Brainshop.dk Skrevet kl. 16:18

Jeg skal lige være helt med; når du nævner "registreret med drift .... men kan aflyses næste år, men det kræver så en del omregistreringer" - så går jeg ud fra, at du henviser til momsregisteringen. Er dette korrekt?

I så fald; hvilke omregisteringer er skal der foretages? Er det ikke blot at aflevere sidste momsregnskab og afmelde moms ved regnskabsårets afslutning?

Vores hensigt var nemlig, at nu hvor driftselskabet er oppe og køre, så stopper al aktivitet i holding, og så køres det videre via driftselskabet. Sikkert besværligere end hvis vi blot ventede, men sådan er det..

Fra København
Tilmeldt 9. Aug 11
Fra  Brainshop.dk Skrevet kl. 16:52

I øvrigt; vil det letteste ikke blot være, at sælge det givne vareparti fra holdingselskabet på normal vis til vores kunder, og drive forretningen igennem det, indtil vi skal købe et nyt vareparti ind, hvor vi herefter kunne foretage dette køb i driftselskabet? Og på den måde lave en "glidende" overgang til driftselskabet? Eller vil der opstå nogle ulovlige komplikationer ved dette? 

Når det er angivet, at postordrevirksomhed er bibeskæftigelsen, så kan der vel ikke være noget galt i det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:01

Næh det vil der vel ikke - det giver som sagt bare den der dobbelte lovpligtige forsikring + måske rod for kunder - hvem har de krav mod - først det ene og så det andet og måske lidt mere besvær i revision men det er ikke ulovligt.

Normalt (men der er masser af afvigelser) ville man ha holding som finansiel ejer af drift og dermed ikke ha forsikringskrav som her koster 2 mand 2.600 i holding ud over 2.600 i drift -  og normalt meget mindre problemer med 2 erhvervskonti i aktiv drift -erhvervsaffaldsafgift til begge (finansiel holding fri for den afgift)  - og driftsregnskab x 2 og kunderisiko i holding -

Man kan jo spørge jer:

Hvad var formål med holding. Hvis det var 2 driftsselskaber og dermed accept af større omkostninger på mellem 2.600 og 5000 per år - fordi drift i begge selskaber berettiger det for jer,  så er det som det skal være, ellers er det ikke lige den slagne vej men penge ud af vinduet.

Jeg ville stadigt sige - få en revisor til at vurdere hvad der er billigst

vh John H

Fra København
Tilmeldt 9. Aug 11
Fra  Brainshop.dk Skrevet kl. 19:26

Hej John,

Endnu engang tak for svaret.

Jeg ser din pointe.

Tusind tak for hjælpen og god weekend til dig! :-)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)