Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mandlig medarbejder på 2 ugers fædreorlov - hvordan?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

 

Jeg har en mandlig medarbejder, hvis kone føder til Januar. Jeg skal derfor nu til at sætte mig ind i tingene. Han har allerede meddelt at han ønsker at holde sine 14 dages barsel umiddelbart efter fødslen.

Han er ansat som månedslønnet funktionær, UDEN overenskomst, med en løn på 29.000,- + pension og ferie mm. Jeg har ingen anden barselsordning, så det må være barsel.dk der dækker.

Mine spørgsmål vil jeg prøve at holde så konkrete som muligt;

Er det korrekt at jeg blot skal herind og trave igennem, og huske at overholde tidsfristen ? Eller glemmer jeg noget andet?; https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/Udbetaling_Danmark/Refusion_af_Barseldagpenge_for_virksomheder

Har medarbejderen ret til fuld løn under sine 2 ugers Orlov ? Eller har han kun ret til det der kommer i refusion ? For selve refusionen, vil såvidt jeg kan beregne komme op på lige omkring 26.500,- / mdr.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth,

Din medarbejder har ret til at holde 2 ugers fædreorlov. Men ret til frihed er ikke det samme som ret til løn under frihed.

Medmindre der er overenskomst, som du skriver, der ikke er - eller det særskilt er aftalt med medarbejderen enten i form af vilkår i ansættelsesaftalen eller det fremgår af en personalepolitik, så behøver du ikke udbetale løn under de to ugers fædreorlov. 

Når det bliver aktuelt, så skal du anmelde orloven på virk.dk - og samtidig angive, at du ikke udbetaler løn under orloven.

Din medarbejder vil herefter automatisk modtage dagpenge for de 2 uger.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 6. Dec 12
Indlæg ialt: 23
Fra  nem-HR Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth.

Så længe din medarbejder har været ansat i mere end 13 uger, har denne ret til dagpenge under fædreorloven.
Du er ikke forpligtet til at betale løn. Dog har du pligt til at indberette fraværet uanset om du udbetaler eller ej.

Vælger du at udbetale kan du nøjes med at udbetale dagpengesatsen og få fuld refusion.

Du skal dog være opmærksom på om du er omfattet af en barselsfond, som giver medarbejderen mulighed for at opnå et højere beløb.
I dette tilfælde vil det være kutyme at udbetale maksbeløbet som løn, da medarbejderen ellers går glip af muligheden for at opnå den fulde udbetaling.

Du har mulighed for at få refunderet kr. 8150,- i barseldagpenge for den tid han er væk. Barselsfonden udbetaler herudover et beløb op til den maksimale refusion (som varierer lidt mellem de forskellige barselsfonde).

Hvis du ikke gider at bruge din tid på at sætte dig ind i regler, frister mm. er du velkommen til at kontakte os hos nem-HR som har speciale i administration af offentlige ydelser og kontakt til kommuner mm.
Indberetning af den omtalte 14 dages fædreorlov samt refusionsanmodning koster hos os kun kr. 350,- og så skal du ikke bruge mere tid på denne eller fremtidige opgaver.

Du kan læse mere på vores hjemmeside omkring barselsdagpenge og hvor let det kan gøres.

Med venlig hilsen
Martin Kelvin Rasmussen
nem-HR ApS

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tusind tak for de gode svar ! :)

Jeg er ikke omfattet af nogen barselsfond. Men som jeg læser det, er jeg dermed automatisk med i barsel.dk via ATP. Der læser jeg max beløbet til ca. 26.500/ mdr.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)