Hej. Jeg er ny her på forum, og det er første år jeg er selvstændig. Jeg undre mig lidt over moms. Har jeg forstået det rigtigt? Altså, jeg køber for 1000 kr i US. Jeg opgiver 1000 kr som varer køb i udlandet altså 250 kr på købsmoms og 250 kr på salgsmoms. Jeg modtager en told og momsopkrævning på 250 kr og noget told f.eks 20 kr. Smider 250 kr på købsmoms. Vil mit regnskab så ikke se sådan ud? 500 kr i købsmoms I alt negativ moms på 250 kr. Der hvor filmen knækker for mig er at momsvæsent har fået oplyst at jeg har betalt 500 kr i moms. Det har jeg jo ikke. Min indkøbsmoms bliver kunstigt for høj? Er der noget jeg har misforstået? |
Nej, ikke helt, men næsten. På din told- og momsopgørelse fra SKAT står der (formentlig) en stjerne ud for beløbet. Og nedenuder at beløb, markeret med stjerne skal indberettes med erhvervelsesmoms, altså det du gjorde først. Så du har allerede lavet momsbogføringen og skal kun forholde dig til toldbeløbet.
Samlet set ender det ikke med, at du skal angive negativ moms men 0 moms for dit køb.