Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning af køb

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 30. Sep 14
Indlæg ialt: 51
Fra  MyNumberOne Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino! Jeg sidder her og prøver på at forstå afskrivninger 100% korrekt. Jeg er klar over at hvis du køber produkter til under 12.300 kr så kan de straktafskrives og hvis de er over så kan beløbet afskrives med 25% hvert år - men hvor mange år kan du afskrive på det pågældende produkt så?

For at jeg forstår afskrivninger rigtigt lad os så prøve at tage et lille regnestykke: Hvis jeg køber en printer til 2000 kr med moms = 1600 kr som kan afskrives. Hvis jeg så ville komme til at skylde skat 1600 kr i skat grundet salg at varer ville den skyldige skat så løbe i 0 hvis jeg købte en printer til 1600 kr eks moms?

Mvh. Mathias Kanstrup

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:19

over lige så mange år det tager at komme ned på samlet afskrivningsværdi 12.600 hvor du så må straksafskrive resten

Nej skat betaler ikke en hel printer -  Hvis du skal af med 1600 i skat så er det jo fordi du har et overskud på ca 4000 kr. Du kan derfor jo kun spare 44% af prisen på printeren skattemæssigt og aldrig alt det den koster. Køber du en printer til 4000 kr - kommer du ned på 0 i overskud og dermed har du sparet 1600 i skat sådan i runde tal

Hvis du har den i dit hjem skal du vurdere hvor meget det du køber og har i hjemmet evt bruges privat og så må du kun fradrage moms i forhold til den del der svarer til firma% delen - et punkt skat har fokus på ved kontroller

Køb kun de ting du absolut har brug for - ikke fordi du vil undgå skat - Køb NEED to have og vent med NICE to have til den dag du ser du for alvor tjener penge

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Sep 14
Fra  MyNumberOne Skrevet kl. 20:05

Tak for svaret!

Forstår det muligvis nu :) Så hvis jeg har et overskud på 25000 kr så skal jeg rundt regnet betale 10000kr i skat. Hvis jeg derimod vælger at købe en ny computer til 100% virksomhedsbrug til en pris af 10000 kr så skal jeg kun betale 6000 kr i skat? Lige for at være helt med på noderne, hvad lyder virksomhedsskatten på? Det samme som vi betaler som privatperson?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:08

Ja tallene er korrekt forstået og computeren ejes så af virksomheden og skal købes ud af dig selv eller andre hvis du en dag lukker

I personlig virksomhed er skatten helt som for løn - personbeskatning af overskud og det betyder 8% AM bidrag af alt, og når dit fradrag er brugt op - samlet ca 44% skat og am bidrag ialt - op til du rammer topskat - 

Tilmeldt 30. Sep 14
Fra  MyNumberOne Skrevet kl. 21:05

Mange tak for svarene! Det hjalp en del ;)

Tilmeldt 30. Sep 14
Fra  MyNumberOne Skrevet kl. 09:46

Hvis jeg lige hurtigt må stille endnu et spørgsmål uden grund til at skulle oprette en ny debat. Mine afskrivninger påvirker jo selvfølgelig mit resultat men kan ligeledes se at mine varekøb også påvirker resultatet 

Hvordan bogføres varekøb fra eu korrekt så jeg kan finde frem til mit resultat og hvad jeg skal beregne skatten af?

Tak på forhånd!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:19

ja dit varekøb påvirker og for at finde resultatet skal du tillægge værdien af dit varelager. Det kan du gøre manuelt ved at tælle op og lægge beløbet til eller du kan tælle op og flytte fra varekøb EU (kredit Minus) til varelager (debet +) 

Om jeg husker ret har du en bogholder eksternt på vej ind, så bare få det på plads, så bliver ting korrekt - jeg er lidt nervøs for at du ellers kan ha fejl/mangler som kan give besvær og måske også koste dig mere end ekstern hjælp

Tilmeldt 30. Sep 14
Fra  MyNumberOne Skrevet kl. 12:39

Ja det kan du have ret i men jeg vil ligeledes gerne prøve selv at få en grundlæggende forståelse for det. Mit varelagers værdi er = den værdi jeg købte det for? Så når jeg har købt lad os sige fra England: 10 t-shirts til en samlet værdi af 500 kr som jeg bogfører Køb>EU-Ehvervelser varer(rubrik A-varer) til Modkonto - Bank så er mit varelager 500kr hvis det er det eneste jeg har på lager?

Men for at det ikke påvirker resultatet så skal jeg bogføre dem Konto>Vareforbrug til Modkonto - Bank hvor jeg så skriver -7500? Er dette den rigtige måde at gøre det på da det jo gerne skulle give 0 i resultatet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:59

nej  - ved køb er modkonto jo bank når du betaler de 10 t-shirts. Så har du fået 500 kr i udgift og din bank er gået ned med 500 kr

Nu bogfører du så - hvis du vil ha det med i regnskabet hver gang - eller en gang om måneden dit lager - vi siger det er 10 t-shirts og JA det er købspris = 500 kr som  ind på varelager

Der bruger du 2450 varelager regulering og som modkonto 

Nu kan du så bogføre kredit = minus på den varelager regulering (tror ikke den findes allerede men hvis den gør er det jo nemt) og så debet på konto for varelager i status - ikke på bank da der jo ikke kommer penge i banken - men på beholdnings/status konto for varebeholdning 52000 - så går dit resultat i 0

Næste måned tæller du igen, og bogfører så varebeholdning kommer til at være præcist værdien af det lager du har optalt til indkøbspris og modkonto i gen varelager regulering i plus eller minus, afhængigt af om lager er gået op eller ned

vh John H

Tilmeldt 30. Sep 14
Fra  MyNumberOne Skrevet kl. 13:18

Jeg tror jeg bliver lidt forvirret af den måde du fortæller det på. Har du mulighed for at vise hvordan du ville gøre det med et billede af bogføring eller en anden opsætning? Altså hvor vi er helt nede på jorden hvor selv jeg forstår det :)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)