Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan er det nu med copyright, brugs, og ophavsret til billeder ????

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har som malerfirma i 2010 taget nogle billeder på en privat ejendom, hvor jeg har aftalt med bygherre, at dette var i orden.

Jeg har taget "før billeder" (altså inden maling) og "efter billeder" (altså efter maling.)

Det var udendørs malerarbejde, og det var bl.a. maling af facader, vinduer m.m.

Jeg har haft fler tinge liggende på nettet, bl.a. for at forklare og dokumentere hvad vi gjorde inden vi foretog den pågældende maleropgave og maler behandling af pågældende bygherres opgave..

Og efterfølgende behandlingsformer m.m. og dokumentation for færdiggjort arbejde.

Den malingleverandør vi brugte er nu "mere eller mindre" udskiftet og til andet leverandør.

Det er den nuværende leverandør, jeg opdager bruger et af "før billeder" i reklame for deres facadeprodukter/maling, ophængt i deres grossistcentre

Hvad vil du anbefale og hvad er proceduren  ??

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 108
Fra  April Storm Photo Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Ib,

Jeg har lige for en uges tid siden læst en meget lignende tråd herinde, prøv at søge på ophavsret og fotograf, så tror jeg den kommer op:)

Men kort fortalt så har du som fotograf, proffesionel eller ej, ophavsretten til de billeder du tager. Hvis nogen bruger disse billeder er du i din gode ret til at kræve betaling for deres brug. Jeg kan lige se om jeg kan finde føromtalte tråd, så kan du få det hele med :)

Men jeg vil anbefale at du sender dem en mail, hvori du gør opmærksom på din ophavsret. Hvis de lige frem har fået dem trykt og hængt op, så vil den nemmeste og billigste løsning for dem nok være at betale dig for brugen.

Tilmeldt 1. Oct 14
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

skaf alt den dokumentation du kan på at du overtræder din copyright, og når dette er sikret så sender du dem blot en regning på et beløb efter dit ønske for brugen af dine billeder. 

Mere er der ikke i det.

Skaf evt dokumentation på hvor længe de har brugt det, og så send dem en regning baseret på en daglig pris som selvfølgelig også vil fortsætte ud i fremtiden ved fortsat brug.

Bemærk at selv om de stopper med at bruge billedet, så skal de stadig betale for tidligere brug.

Betaler de ikke, så send sagen til inkasso.

Du kan jo også vælge at være flink og bare bede dem stoppe, og have overstående som backup løsning. Det er lidt op til personlig hvordan man ønsker at gribe om det.

Minde gode venner har altid springheste til salg 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er så uenig i det foregående svar. 

Det er selvfølgelig juridisk korrekt, men vil du virkelig til at gå efter din egen nuværende leverandør? Hvis du har tænkt dig at beholde ham, gør det jo forholdet lidt mere kompliceret næste gang, du gerne vil have rabat eller lignende.

Hvis det er en leverandør du gerne vil beholde, så synes jeg ikke det er det værd. Du skal selvfølgelig bede ham pille billederne ned. Ud over, at det er dine billeder, så er det jo også vildledende, når det ikke er billeder af hans produkt, men af den tidligere leverandør.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Emil !

Jeg er for så vidt ikke helt uenig med dig. 

Nu er der ikke billeder af nogen produkter, da det var et "før billed" af en "slidt" facade.

Og inden den blev malet.

Men nuværende leverandør mener formodentlig, at de har produktet der kan gøre det godt i en nu og ny situation, nemlig nymalet flot facade.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ophavsretten til billedet er dit, og du kan sådan set rent juridiske håndhæve denne ret. Men men men...

Jeg tvivler på, at du får noget som helst positivt ud af, at begynde at gå efter din egen leverandør. Det er lidt, som at save den gren over, som man sidder på. TÅBELIGT!

Jeg vil foreslå, at du kontakter leverandøren, hvorefter du fortæller dem, at billedet er dit, du har ophavsretten osv. Derefter foreslår du, at de får lov at bruge billedet, mod at de f.eks giver en middag til dig og din kone, eller f.eks et weekendophold. Eller et eller andet symbolsk. Det vil leverandøren med sikkerhed kunne forstå, og de vil også, hvis billedet er vigtigt for dem, kunne se det fair i den symbolske betaling :)

Ellers kan du læse mere på mine guides her (du har dog kommenteret dem tidligere, så jeg tror, at du har læst dem), eller også finde mere info på Not Allowed.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

PS har din leverandør en offentlig hjemmeside, kunne det være, at du kunne lokke dem til at skrive et indlæg, hvor de takker for at få lov til at benytte billedet, samt hvor de linker til din side. Så får du måske både mere trafik, fra mulige samarbejdspartnere, samt du får et link og lidt god omtale :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 108
Fra  April Storm Photo Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg måske lidt farvet i denne debat, da jeg selv er fotograf, men jeg mener helt bestemt at du skal lade denne virksomhed vide at billedet er DIT og du har ophavsretten til det.

Du kan bare starte med at skrive en stille og rolig mail hvor du hør dem opmærksom på at de bruger et billede du har ophavsret på i deres salgskampagne. Hvis de fortsat ønsker at benytte dit billede kan de få lov til det ved at betale et x kroner. Ellers kan du kræve at de ophører med at benytte dit billede.

Det er jo ikke sikkert at der ligger nogle onde intentioner bag tyveriet af dit foto, og under alle omstændigheder vil det garanteret være billigere for dem at sende dig nogle tusinde kroner end at skulle få taget et nyt foto og få det trykt osv.

Du kan evt. skrive til dem som privatperson hvis du ikke ønsker at blande dit firmanavnets ind i det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

holder med Fashion seller og de som mener du ikke skal til at true. Jeg tror din leverandør vil ha lidt røde ører når de hører, at de bruger dit før billede. Jeg ville tage den i telefonen, det er ofte hyggeligere end et brev og jeg ville sige, at du er lidt ked af, hvis dine kunder tror, at det slet ikke er dig der har taget billedet og renovere huset og at du jo har klar ophavsret til billedet. 

Sig så, at du enten må bede dem holde op med at bruge billedet, hvis det er det du vil opnå - på en venlig og ordentlig måde uden pris her og nu eller - 

sig til dem, at du faktisk synes de bryder din ophavsret, og ville være glad hvis de satte pris på at få lov til at forsætte med at bruge billedet, f.eks. mod en X% rabat (3% f.eks) på dine fremtidige indkøb hos dem (eller den der middag :))

Og så kan du tilmed ranke ryggen og kalde dig reklame fotograf in spe Big Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fashion-Seller:
PS har din leverandør en offentlig hjemmeside, kunne det være, at du kunne lokke dem til at skrive et indlæg, hvor de takker for at få lov til at benytte billedet, samt hvor de linker til din side. Så får du måske både mere trafik, fra mulige samarbejdspartnere, samt du får et link og lidt god omtale :)

Fandeme god ide Yes

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)