Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem er Bisnode og hvorfor skal jeg være i deres register?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er nok ikke andre at henvende sig til end Datatilsynet, som de selv henviser til.

Jeg har også lige fået mail fra dem efter oprettelse af en PMV (personligt ejet mindre virksomhed), som netop ikke er underlagt en række af de krav til fx regnskab, som de andre virksomhedsformer er. Jeg arbejder ellers freelance uden cvr, men over for ikke registrerede kunder, som er en slags lille sidevirksomhed, skal jeg have et cvr  Så mindst muligt bøvl med det, har jeg tænkt og har oprettet en PMV.
Jeg undrer mig derfor også over Bisnode - alene navnet lyder næsten som spam, men det er det så ikke, kan jeg se. Enig med Jens i, at det virker underligt, at et privat firma kan leve af at offentliggøre (følsomme?) oplysninger uden samtykke (fra andre end Datatilsynet, som jeg forstår det). 
Men ok, it´s business, og jeg forstår da godt, at der bør være gennemsigtighed sådan BtB.
Men kan CVR-registret egentlig ikke levere det samme? (Eller andre?)

Under alle omstændigheder synes jeg, at de som minimum selv bør oplyse/linke til, hvad de registrerer. Fremfor at fx jeg selv skal ringe eller maile til dem for at få det at vide. Og at registrering også gælder en PMV med lille omsætning (under 50.000) synes jeg også er at skyde gråspurve med kanoner - specielt når man netop laver PMV som hobby-geschæft el.lign. og for at slippe for alt muligt halløj.

Nå, dette bare lidt umiddelbare og løse tanker om Bisnode.


Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

tilføjelse:
En PMV er desuden pr. definition ikke momspligtig, så derfor er der af gode grunde ingen indkøb/eller rettere betalingsevne af interesse for andre, skulle jeg mene.
... ? 

Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

... og så må jeg såmænd lige rette mig selv på et enkelt punkt: I første omgang har Bisnode da vedlagt et skema med de oplysninger, de har registreret. 

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lynette:
Jeg undrer mig derfor også over Bisnode - alene navnet lyder næsten som spam, men det er det så ikke, kan jeg se. Enig med Jens i, at det virker underligt, at et privat firma kan leve af at offentliggøre (følsomme?) oplysninger uden samtykke (fra andre end Datatilsynet, som jeg forstår det). 
Men ok, it´s business, og jeg forstår da godt, at der bør være gennemsigtighed sådan BtB.
Men kan CVR-registret egentlig ikke levere det samme? (Eller andre?)


Bisnode NN markedsdata, Experian får allerede oplysninger fra CVR registret. De oplysninger de "offentligør" er allerede offentlige. Man kan sige de lever af at forædle CVRs info, med diverse analyser, kreditorrating, oplysninger til brug i salg og markedsføring m.m.
Så nej CVR leverer ikke helt det samme, og jeg forstår ikke hvorfor folk er så bange for disse firmaer, de kan være en stor hjælp hvis du eksempelvis ønsker at kreditvurdere en mulig kunde. Har du en gang brændt fingrene så lover jeg dig at du kraftigt vil overveje at kontakte et af disse firmaer for at sikre dig:-)

Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 02:36
Hvor mange stjerner giver du? :

En ekstra-kommentar her et par måneder senere:

Ja, gennemsigtighed i erhvervslivet er da meget godt, men altså ... hvor meget kommer hvad hvem ved?
Jeg googlede lige mig selv for et par dage siden og ser til min overraskelse på s. 1 i søgeresultatet, at jeg den og den dato er tiltrådt som direktør i 'xxx'. Desuden, at min virksomhed har skiftet navn. Så jeg har vel ergo fået samme cvr-nr., som jeg havde for år tilbage, hvor jeg også begav mig ud i en registrering, som jeg siden nedlagde.

OK, at der er styr på dette sådan i al almindelighed, men for mit vedkommende er der tale om bagateller, som egentlig ikke kommer den almindelige offentlighed ved. Især ikke, når det ser urkomisk ud ('tiltrådt som direktør') - og tilmed 'rodet' med to virksomhedsnavne.
Jeg googlede netop mig selv, fordi jeg havde googlet en anden, som igen og igen var tiltrådt og fratrådt som direktør i flere forskellige egne virksomheder. Det så endnu mere rodet og åndsvagt ud end mit.
Helt ærligt - at det kommer frem på Google - til alle og enhver??? 

Denne info-virksomhed hedder 'Lasso', og frem for at interesserede selv kan søge disse oplysninger i dertil indrettede databaser, ja, så kan naboen og onkel Åge altså også kigge med, hvis de vil, dvs. bare ved at google et navn.

Mange er da sikkert ligeglade, men kan man ikke godt kalde en hel del info for 'semi-privat'?

For et par år siden havde jeg en kronik i Information. Det var jeg glad for - dengang.
Men den dag i dag er det stadig det øverste søgeresultat, hvis man googler mig.
Nok er kronikken offentligt tilgængelig. Men det betyder da ikke, at den skal sendes direkte til enhver, som googler mig. Det er med andre ord ikke alle og enhver, jeg selv ville sende den til. Eller for den sags skyld orientere om mine synspunkter om dette eller hint. Fx en potentiel ny arbejdsgiver.
I dag skal man tage sig i agt, allerede før man skriver et læserbrev, selv til en trykt avis (hvor det fulde navn i øvrigt er obligatorisk). Alt kommer på nettet - og vil straks blive fundet i Google af hvem som helst. 

Man kalder det jo 'Det digitale håndtryk', alt det der, som kommer frem, når ens navn googles. Men det er jo ikke et håndtryk - det er et 'glo over skulderen', som man ikke selv videregiver.

Jeg er bare grundigt træt af Google på denne måde og det, at normale aktiviteter (men ikke aktiviteter, som kommer alle og enhver ved) bare skal smides i hovedet på hvem som helst. Som fx Lasso og nok også Bisnode.
Mht. læserbreve, kronikker osv. er det direkte ødelæggende for demokratiet. Jeg tænker mig om en ekstra gang, før jeg skriver noget til aviserne.
Desværre har jeg et unikt navn, den eneste i landet. Og ja, jeg overvejer faktisk at tage navneforandring til Lene Petersen eller sådan noget.

Måske skiver jeg en kronik om dette i stedet for bare herinde i dybet af Amino. Så kan dette standpunkt da pryde mit digitale 'håndtryk', helst helt øverst oppe, en gang for alle og til evig tid.

  







Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja nu kan du så også googles efter denne tråd. Når man driver virksomhed er der vel en vis rimelighed i, at ens kunder og kreditorer ved hvem man er og under hvilket navn, og skifter man "direktør" - at de ved hvem det er. I en enkeltmands skal du ikke registrere direktør  du har ET og samme CVR for life - og det er dit navn som er eneste krav

Det er vel en ret rimelig "glo over skulderen" at folk der indgår aftaler med en virksomhed ved hvem virksomheden er. 

Skriv IKKE artikler til aviser - Information eller andet - hvis du ikke vil have at alle skal kunne læse dem - aner ikke hvad du tænker på ved at være sur over man kan finde dig i google på en artikel du har skrevet til en avis?????

Du kunne overveje en sæk over hovedet, for der tages billeder af dig når du er i 7/11

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg har også lige modtaget deres mail, på trods af at jeg har bedt mig fri for reklamer. Det lader til at de sælger oplysninger om en til andre firmaer.
Og det link hvortil de skriver, at man kan klage til datatilsynet virker ikke.

De bedste hilsner Susie

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)