Jeg står og skal til at købe nogle design templates fra et firma udenfor EU. Jeg har kigget lidt på reglerne hvad angår moms, men synes stadigvæk det er mig lidt uoverskueligt.
Derfor vil jeg høre, hvordan jeg skal forholde mig til momsen ved selve købet samt hvordan bogføringen laves i Dinero samt på skat.dk.
Så vidt jeg kan se, skal jeg kontakte firmaet og bede dem om at fjerne momsen ved købet?
Du skriver, at firmaet er lokaliseret udenfor EU - og at du vil kontakte dem for at fjerne momsen ved købet. Nu de er lokaliseret udenfor EU er det ikke sikkert, at de pålægger moms. Hvis de pålægger EU-moms, plejer man tit at kunne indtaste sit VAT (CVR) nummer (husk DK foran nummeret) - i forbindelse med checkout, hvorefter momsen forsvinder.
Med hensyn til selve konteringen i Dinero - så må andre hellere svare på det :-)
Det drejer sig om australske Envato. Umiddelbart kan jeg ikke se nogen mulighed for at indtaste VAT nr, så hvad gør man såfremt deres moms på 10% ikke fjernes? Er det så blot at betragte som en almindelig udgift?
Jeg står og skal til at købe nogle design templates fra et firma udenfor EU. Jeg har kigget lidt på reglerne hvad angår moms, men synes stadigvæk det er mig lidt uoverskueligt.
Derfor vil jeg høre, hvordan jeg skal forholde mig til momsen ved selve købet samt hvordan bogføringen laves i Dinero samt på skat.dk.
Så vidt jeg kan se, skal jeg kontakte firmaet og bede dem om at fjerne momsen ved købet?
Det jeg tænkte på til skat, var netop om der skulle oplyses et samlet beløb samtidig med momsindberetningen - ligesom med udenlandsk erhvervelsesmoms ved varer købt indenfor EU.
Men jeg skulle mene at jeg har fået styr på det nu. Jeg ender med at anvende løsning 2 fra linket Rasmus netop kom med.
Desuden har jeg også fået forståelsen for, at såfremt jeg bestilte fysiske varer fra f.eks. Kino, skulle jeg en lidt længere vej, og have fat i en importerklæring. Beløbet i dette tilfælde ville så være uden moms (aftalt med leverandør), og igen ville det skulle indskrives på en separat konto i Dinero.
Tusind tak for hjælpen og den udvidede forståelse.
Jeg er med så - Dinero giver dig mig bekendt de tal du skal bruge når du bruger korrekt konto men i skemaerne herinde kan du se alt om hvad du skal opgive for tal og hvilke rubrikker: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER