Hej. Først vil jeg starte med at sige at jeg i denne sag repæsenterer en nyere dansk import virksomhed. Af Logiske årsager vælger vi anonymitet. Sagen er følgende.:
En levering på ca 100 dvd afspillere er ankommet hos den danske del af det pågældende Fragtfirma.- Momsen er herefter opkrævet af SKAT og betalt. Efter momsen er betalt modtager vi herefter henvendelse fra SKAT om at leveringen er blevet tilbageholdt af SKAT for nærmere undersøgelse i forbindelse med at der ikke fremgår nogle steder at der er betalt licens til Philips. Ingen i virksomheden kender noget til at der skal betales licens til Philips så vi kontakter den pågældende kontaktperson der styrer sagen, hvov vi får følgende af vide: "Der SKAL betales licens til Philips ved alt der indeholder DVD teknologi da Philips ejer denne teknologi - Og enten producent eller importør skal betale denne licens - Sagen er sendt videre til Philips's advokater da der er talé om patentbrud" Vi kontaktede naturligvis vores leverandør øjeblikkeligt, og bad dem bekræfte at de naturligvis havde denne licens og at dette var en fejl - de melder tilbage at de har valgt ikke at betale denne licens, samt at dette aldrig har givet dem problemer før. Vi afventer brevet fra advokaterne og forventer at der vil være et krav om at betale denne licens plus en mindre "bøde" Idag er brevet kommet fra Advokaterne - Kravet er følgende: 1. Der skal betales 15.000 i erstatning for brud på Philips's imaterielle rettigheder 2. Varerne skal destrueres. samt en masse mere. De to ovenstående er sagens kerne. De truer naturligvis med retssag som de skriver vil koste os 100.000 DKK plus sagsomkostninger. (og vil derfor lade os slippe ved at betale de 15.000 plus destruering) Hvis vi accepterer deres forlig koster sagen os samlet 130.000 DKK inklusiv indkøbsudgift. - Dette er vi naturligvis ikke meget for, da vi på ingen måde med overlæg har valgt at importere licensmanglende varer, vi har helt enkelt ikke været klar over at der kunne være dette monopol på DVD teknologi, og har sat vores lid til vores leverandør - Da disse er store på markedet - (Dette er også bekræftet på IFA i år, ved nogle af deres konkurrenter) Vi står naturligvis chokerede over situationen og gode råd er dyre. Vi har 3 dage til at acceptere det vedlagte forlig eller de går i retten. her er vores tanker - (Det er dog jeres erfarring og råd vi har brug for.) 1. Nu har jeg personligt undersøgt sagen og det viser sig at den er god nok Philips er med i ejerskabet af al DVD teknologi. Patentet koster dog kun de kinesiske fabriker ca 26 USD pr enhed, hvis de vælger at betale denne licens for brugen af DVD teknologien i deres afspillere. Dvs. at det samlede licens beløb udgør 14.300 kr for alle afspillere vi har bestilt. (dette er det beløb som Philips er gået glip af som følge af manglende licens) Min vurdering er at deres 100.000 DKK PLUS sagsomkostninger kalkulation er et "afpresningsmiddel" og aldrig vil holde i retten . er i enige - eller er der noget vi ikke har tænkt på? og bør vi tage imod en evt retssag? 2. Rent juridisk og teknisk er det så legalt at SKAT opkræver MOMS for varer de udemærket godt er klar over aldrig vil kommer ud til importøren - og efter at de har modtaget pengene så kommer udmeldingen om tilbageholdeldse - Jeg er godt klar over at pengene kommer tilbage ved næste regnskab men derfor er det stadig en momentær mangel i beholdningen dette udgør. 3. Ved import er vi vel først ejere af forsendelsen når vi kvitterer for varerne, så kan de ikke stadig nægtes modtaget og sendes tilbage til leverandøren mod betaling af forsendelsesomkostningerne.??Leverandøren har godtaget at modtage varerne retur) 4. Kan de kræve varerne destrueret ? Her tænker jeg på at der er tale om et komponent patent brud og ikke et komplet produkt. De kan vel ikke forlange en hel afspiller destrueret når det kun er et chipsset der ikke er betalt licens på. Afspillerne kan jo også meget andet som de ikke har patent på. 5. I den juridiske indledning af sagen har advokaten lavet en paradoksal fejl. - Hun skriver at de kan se ved undersøgelse at hverken udenlandsk distributør eller fabrikanten har betalt denne licens. - I det vedlagte forlig er det dog et af kravene at vi ved dokumentation udpeger hvem leverandør og fabrikant er. Skal vi tolke dette som et signal for at Philips simpelthen afpresser virksomheder som ikke er med i licens puljen for at trække kunderne gennem deres licenspligtige ditribuører - Eller er det mon blot en fejl ? Der er ingen tvivl om at der skal advokater på sagen, men har i erfarringer med lignende, råd eller henvisninger til advokater der kan yde bistand i denne sag, så modtager vi det med kyshånd, da vi skal have eksperter på sagen omgående. Med venlig hilsen.
|
Jeg har ikke været i en lignende situation, og jeg har ikke forstand på patentret. Alligevel vil jeg lige komme med min umiddelbare kommentar.
For det første er det indlysende, at Phillips forfølger deres rettigheder, og deres krav om destruktion forekommer i og for sig også rimeligt, og vil formentlig kunne blive et muligt resultat af en retssag.
I skal absolut undgå en retssag med Phillips i denne sammenhæng - I taber! Om Phillips' fornemmelse af hvad en sådan retssag koster er skudt over målet eller ej, ved jeg ikke - det er også ligegyldigt, for I skal undgå retssagen.
Jeg ville nok anlægge to strategier for at undgå retssagen.
1. Jeg ville forsøge at vinde tid hos Phillips.
2. Jeg ville forsøge at spille bolden tilbage til den, der har lavet fejlen.
ad 1. Jeg ville kontakte Phillips og fortælle, at I naturligvis havde forventet, at jeres leverandør brugte lovlige komponenter. I vil gerne hjælpe Phillips med at få kontakt til leverandøren, men I har brug for lidt mere tid til at afklare jeres muligheder. Desuden mener I jo ikke, at I er ejer af varerne endnu, idet I vil nægte at modtage en fejlbehæftet vare.
ad 2. Jeg ville stille krav til leverandøren om at få tingene i orden. Jeg ville gøre dem klart, at det må være op til dem at få indgået et forlig med Phillips, der betyder, at I kan komme i gang med at sælge jeres DVDspillere.
Jeg forstår godt, at det er vildt stressende at se sin likviditet smuldre på grund af andres fejl. Det er godt, at I har søgt juridisk bistand. Det har I brug for.
Held og lykke med sagen.
mvh Hans