Jeg skal have omskrevet mine database-outputtede URLs til noget der er mere SEO-venligt, som f.eks. "http://danacordbutik.dk/product_info.php?products_id=9842" til "Nicola-Benedetti:-Homecoming". Mit shopsystem gør det (kan gøre det hvis jeg beder om det) automatisk ud fra varenavnet og her er mit problem, at mange af mine varenavne er ret lange, f.eks. "ABBADO / BRUCKNER Symphonies Nos. 1, 4, 5, 7 & 9. Wiener Philharmoniker / Lucerne Festival Orchestra / Claudio Abbado". Jeg har ingen erfaring med SEO og ved ikke hvilken direkte betydning der har for brugeren. Hvad der står i browserens adresselinje, er der vel ikke mange brugere der sidder og studerer? Hvor / i hvilke situationer bliver brugeren konfronteret med URL'en? Een ting er det visuelle og læseligheden, men dybest set handler det jo om at optimere til søgemaskinerne. Kan en URL blive for lang, så de ikke læser det hele? Er der en guide på dansk for begyndere, hvor man kan læse om hvilke ord der er vigtige af have med i URL'en? |
Hej KlaMus
Fint at du vil omskrive dine URL'er til noget mere meningsfuldt. Der er mange måder at opbygge et websites URL-struktur på, og der er mange ting at tage hensyn til. Man taler ligefrem om "URL-design". Hvis jeg skal prøve at begrænse mig til dine spørgsmål:
a) URL'ens betydning for brugeren og SEO hensynet
Dine URL'er bliver set af dine brugere i forskellige sammenhænge. I browserens adressefelt, i links rundt omkring på nettet, i søgemaskiners resultatsider, på sociale medier, i emails etc.
Det er god brugervenlig praksis, at URL'en så vidt muligt beskriver indholdet af den webside den peger på. Prøv at sammenligne disse to URL'er:
(1) http://danacordbutik.dk/product_info.php?cPath=5&products_id=8473
(2) http://danacordbutik.dk/kammermusik/abel-cf/flute-and-strings
Den første URL fortæller intet om hvad siden indeholder, mens den anden beskriver indholdet fint. Desuden opnår du med (2) en lille fordel ift. SEO, fordi søgeordene i URL'en er med til at tematisere websiden og at give hints om strukturen af dit website.
b) Længde af URL
Det giver ikke rigtig mening at tale om tekniske grænser for længde af URL'er. De kan blive meget lange og det er mest browserne, der sætter grænser for URL længden, ikke søgemaskinerne. Men du bør slet ikke bekymre dig om teknisk max. URL længde, for der er andre tungtvejende hensyn:
- En URL skal være så kort som muligt af hensyn til brugere
- Lange URL'er, der indeholder en masse søgeord, kan af søgemaskinerne opfattes som "keyword stuffing" og skal undgås
c) URL-struktur ifm. dine produktsider
Jeg vil anbefale dig en af disse URL strukturer for dit website:
(1) 1 URL folderniveau
Struktur: http://domain.dk/folder1/page-name
Eksempel: http://danacordbutik.dk/kammermusik/abel-cf-flute-and-strings
(2) 2 URL folderniveauer
Struktur: http://domain.dk/folder1/folder2/page-name
Eksempel: http://danacordbutik.dk/kammermusik/abel-cf/flute-and-strings
Om du skal vælge den ene eller den anden struktur, afhænger af om dit CMS er i stand til at vise lister/kategorisider for begge folderniveauer.
Jeg kan se at dit system kan vise en kategoriside for 1. folderniveau, f.eks. http://danacordbutik.dk/kammermusik, men jeg kan ikke se om dit system kan finde ud af at vise kategoriside for 2. folderniveau, f.eks. http://danacordbutik.dk/kammermusik/abel-cf.
Vær opmærksom på, at din URL struktur kan give duplicate content problemer. Hvis du f.eks. opretter en URL folder med tilbud, så er der risiko for at disse to URL'er viser samme webside:
(1) http://danacordbutik.dk/tilbud/abel-cf/flute-and-strings
(2) http://danacordbutik.dk/kammermusik/abel-cf/flute-and-strings
Når du skifter til nye URL'er, skal du desuden være opmærksom på at få oprettet 301 redirects fra de gamle URL'er til de nye URL'er. Både af hensyn til dine brugere og af hensyn til SEO.