Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Oct 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Ohøj!

Jeg har en gulpladet bil uden moms (købt og brugt i mit A/S, og vil gerne sælge den videre til mig selv privat, for at undgå købeloven, da jeg vil sælge bilen videre. Således når jeg sælger bilen til en fremmed, er det ikke en handel mellem en erhvervsdrivende og en privat, men privat til privat.

1) Har jeg så mulighed for at sælge bilen uden moms?
2) Hvis man indbetaler momsen på en bil, kan man så få momsen tilbage på samme bil, hvis man ønsker at anvende den til udelukken erhverv?
3) Kan det lade sig gøre at skrive sig ud af købe loven? Således er jeg skriver noget i retning af at bilen er købt med nogle mangler?

På forhånd tak.

/Simon
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:47

Hej!

Bilen skal sælges med moms, såfremt der er fratrukket moms ved købet.

Ja.......af værdien i handel og vandel.

Du kan skrive, at bilen er købt som beset.

/Peter

Tilmeldt 29. Oct 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:00

Vil det sige at man kan få momsen tilbage på momsfrie biler? jf. linje 2

Tak for det hurtige svar.

/Simon

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:04

Hej!

Nej....kun i relation til gulpladebiler, som spørgsmålet vel gik på.

/Peter

Tilmeldt 8. Feb 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:23

3)  Nej - du kan aldrig skrive dig ud af købeloven. Hvis du som virksomhed sælger bilen til en privat, så vil købeloven træde i kraft uanset hvad du ellers skriver på fakturaen.

Du kan måske lempe den ved at du ikke driver erhverv med salg af biler - men jeg tror det ikke.

Hvis du skriver på fakturaen at der er fejl ved f.eks. gearkassen, så kan køber ikke påberåbe sig en mangel på den del. Men du kan ikke afskrive hele bilen som "købt som beset".

Derfor er det nemmeste at sælge den privat, eller sælge den til et andet firma - for dér gælder købeloven nemlig ikke, og så kan du skrive dig ud af alting ved bare at lave en "købt som beset"-skrivelse på fakturaen.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)