Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogføres sponsorat

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Ringe
Tilmeldt 5. Jul 14
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med min sport er jeg så heldig, at jeg har fundet en sponsor, der vil hjælpe mig med et fast beløb hver 3. måned.

Pengene skal bruges til udstyr og stævneudgifter, men hvordan skal de opgives til skat? Jeg har jo min egen virksomhed, men den har jo intet med min sport at gøre - skal jeg bare opgive indtægten til skat, eller hvordan gør man?

Og hvordan skal min sponsor bogføre udgiften? Skal han have en form for faktura fra mig ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:14

Hej Maj,

Indtægten er din virksomhed uvedkommende og kan holdes ude af bogføringen.

Så længe dine faktiske udgifter til sporten overstiger indtægten på sponsoratet vil der ikke være nogle skattemæssige konsekvenser for dig.

Din sponsor skal sikre sig, at han får en modydelse for sit sponsorat. Dvs. at der skal være en vis reklameværdi for vedkommendes virksomhed. Lav en skriftlig aftale med ham, hvor beløb og modydelse klart defineres, således at han ikke får problemer med sin skattemæssige fradragsret. Denne aftale sammen med betalingsbilag bør efter min opfattelse være nok dokumentation til hans bogholderi.

I modsætning til et fast beløb, er der også den mulighed, at din sponsor helt konkret betaler nogle af dine udgifter til sporten efter regning, fex. deltagergebyr til et stævne.

Fra Ringe
Tilmeldt 5. Jul 14
Skrevet kl. 09:37

Tusind tak, Michael.

Det er desværre for kompliceret for ham, at betale enkelte udgifter, da tilmeldingsprocedurerne ikke ligefrem er enkle :( 

Men tusind tak for dit svar - det har været til stor hjælp :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46

Maj:
Det er desværre for kompliceret for ham, at betale enkelte udgifter
det behøver han heller ikke. Der skal bare laves en klar aftale der siger, at han f.-eks. har ret til reklame på dit tøj eller sadlen eller andet, f.eks. ret til at bruge dit navn/billede i sin markedsføreing.

Et eller andet der tydeligvis giver sponsor en reklameværdi. Hvis han ikke får reklameværdi ud af det, så er der heller ikke fradrag for ham for udgiften, så der skal være en form for markedsværdi i det. Er der ikke en reklameværdi der kan forsvare udgiften, så er der ikke som udgangspunkt fradrag for ham. Det bør f.eks. nok ikke være din far eller yngling onkel

Bare en kontrakt - ærlig en af slagsen Smile - der forklarer reklameværdien og ikke bare ren gave-

vh John H

Fra Ringe
Tilmeldt 5. Jul 14
Skrevet kl. 12:15

Tusind tak for svar, John. 

Min sponsor og jeg har ingen personlige eller familiære relationer. Vi ahr mødt hinanden fordi jeg har udført noget arbejde for ham gennem mit firma - og så bragte han selv en mulig sponsoraftale på banen, da hestefolk er et segment, han gerne vil i kontakt med, selvom det han sælger egentlig ikke relaterer sig til heste. ( det formoder jeg ikke er et problem?)

Jeg bærer tøj og udstyr med hans firmanavn og logo, linker til hans hjemmeside fra min hjemmeside, omtaler hans firma på min facebookside (altså min sportsrelaterede facebookside og hjemmeside), jeg har klistermærker på bil og trailer med firmanavn og logo og vi har talt om at lade en hest skifte navn til "fimanavns" hest. 

Derudover sender jeg billeder og resultater osv til ham, som han kan bruge i sin markedsføring.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:40

så synes jeg da det lyder til han har fradrag for det som markedsføring - Jeg synes ikke det relaterer til DIN virksomhed men at du så må lave regnskab over dine omkostninger ved pru-dyret og indtægter fra sponsor og hvis de går i plus er der skat, ellers ikke  MEN vent lige og se om andre klogere kan sige mere

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:17

Den er lige efter bogen. Ingen grund til yderligere debat.

Fra Ringe
Tilmeldt 5. Jul 14
Skrevet kl. 20:30

Fantastisk - tusind tak for hjælpen til jer begge to :)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)