Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

MOMS af ydelser (verden) - Forsendelse og mellemmand

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Sep 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har en dansk virksomhed, dansk CVR, men kontor i Kina hvor jeg p.t. opholder mig.
Jeg er støt på et problem angående bogføring af noget forsendelse.

Jeg har solgt nogle varer til en dansk kunde, hvortil der kommer noget forsendelse.
I princippet er der kun tale om et udlæg for kunden ved forsendelsen, da vi ikke tjener på dette.
Altså bogfører jeg selv i Dinero et "2200 ydelseskøb verden" hvor momsen går i nul.

Men på fakturaen jeg sender til kunden kan man ikke vælge forsendelse uden moms.

Jeg kan ikke forstår, hvorfor den danske stat skal have moms af forsendelsen ved dette scenarie - kun fordi jeg er mellemmand - hvis kunden selv betalte DHL i Kina ville momsen jo bare gå i nul hos dem og jeg ville være ude af billedet...

Eller er det fordi der mangler en konto hos Dinero? Eller er det mig der misser noget?

På forhånd tak

/M

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:31

dels er forsendelse aldrig en ydelse som sådan - du må bare lægge forsendelsesprisen oven i din pris og du kan ikke bare sende fra Kina til din kunde i Danmark og fakturere fra dit danske CVR uden kunden ved importen vil kunne løbe ind i både told og moms af beløbet. Om du i den forbindelse tjener på fragten er lige meget som jeg ser det - du kan ikke bruge "udlægsordningen" på en udenlandsk forsendelse til din danske kunde - og heller ikke på en import til dit danske CVR

Man kan ikke undgå moms og told til modtageren ved at ha dansk CVR og så sende fra Kina. Du kan importere varen til dit danske CVR fra Kina - og der bruge importmoms og bogføre det i dit danske CVR som varekøb verden hvorved du slipper for importmoms men kan få told på - importmomsen beregnes altid af varenspris + fragt + told.

Derefter kan du fakturere varen fra dit danske CVR til din danske kunde med dansk moms

vh John H

Tilmeldt 3. Sep 12
Skrevet kl. 07:59

Hej John.

Tak for dit svar.

Jeg og mange andre, er utroligt glade for al den tid du bruger på Amino, hvor du hjælper os med vores spørgsmål.

Men når det så er sagt, bliver du altså nød til at bruge kommaer og 2 minutter på at læse det igennem, som du skriver inden du trykker OK.

Korte og præcise svar er også at foretrække - du kommer ind på ting, som jeg slet ikke opfordrer til i mit spørgsmål, og du nærmest hentyder til (og det er ikke første gang) at mit spørgsmål omhandler noget helt andet, nemlig hvordan man kan snyde i told/moms! Det er nu slet ikke spørgsmålet.

Nej det er meget præcist: Hvordan bogføre jeg korrekt en forsendelse der er betalt i udlandet, til mine kunder? ... Herefter har jeg forklaret, hvorfor jeg ikke selv kan få det til at give mening, se moms aspektet.

Igen: Jeg og mange andre, er meget glad for den tid du bruger herinde! Men du kan sagtens gøre det kortere og mere præcist, så vi kan få et konkret svar på et konkret spørgsmål.
Jeg ved stadig ikke hvordan jeg skal bogføre det korrekt - og hvorfor det skal bogføres sådan!

Selvfølgelig skal der være en linje på fakturaen hvor der står "forsendelse XXX Kr"....

Når jeg betaler en faktura til et Dansk logistik firma med forsendelse fra kina til kastrup, lyder regningen:

Uden moms:
-Luft fragt   5000dkk

Med moms:
-Fortoldning 400dkk
-Handling 400dkk
-Terminal 300dkk
-Levering (dansk fragt bil) 600dkk

(EKSEMPEL)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36

Jeg skriver intet om snyd - blot om at man ikke kan undgå moms ved at bruge noget der ligner udlægsordningen - og prøvede at sige hvad du havde for alternativer med konkret løsning via dit DK selskab.

Held og lykke med et svar - og jeg skal prøve at blive bedre til kommaer

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:58

whiteplace:
Jeg kan ikke forstår, hvorfor den danske stat skal have moms af forsendelsen ved dette scenarie - kun fordi jeg er mellemmand - hvis kunden selv betalte DHL i Kina ville momsen jo bare gå i nul hos dem og jeg ville være ude af billedet...

Momsen er da neutral. Som du selv er inde på er momsen neutral for dig. Lægger du moms på til din kunde har han et tilsvarende fradrag i sin moms - så det er også neutralt. Så der er ingen forskel om kunden betaler eller du er mellemmand....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:10

Henrik Koudahl:
der er ingen forskel om kunden betaler eller du er mellemmand....
enig - kun hvis kunden er privat og ikke momsregistret gør det en forskel men som det beskrives, at den ville være 0 hvis kunden betalt DHL i Kina, så er kunden momsregistrert og så er momsen helt ligegyldig, om den kommer fra Kina DHL eller fra trådstarter.

Kun for privat modtager ville det koste uanset hvad

Tilmeldt 3. Sep 12
Skrevet kl. 12:18

Super! Tak for meget præcist svar

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)