Du bør anskue det således, at det moms du alligevel skulle have betalt og at du istedet har "lånt" penge af Skat, den rente SKAT forlænger du skal betale kan du ikke fradrage og i den forbindelse bør du kræve at din bogholder kompenserer dig for dit beløb, fordi du ikke var klar over du skulle betale momsen, pga. bogholderens fejl. Momsen kan du ikke kræve bogholderen skal betale, du har også som indehaver et vist ansvar i at kontrollere hvad der sker i virksomheden, og har du eller bogholderen været i tvivl om hvor vidt momsfradraget var berettiget, burde i have lavet et bindende svar hos SKAT eller købt assistance hos en godkendt revisor.
jeg er enig i, at trådstarter jo ikke taber andet end noget rente - hvis der som ventet er lagt rente på men det er jo også klart, at det er ubehageligt da man jo ikke altid har en lille bunke penge på 30.000 kr til noget sådanne uforudset
Fejlen kommer ofte fra moms der ikke kan fratrækkes selv om den er på regningen, ex drift hvidpladebiler, repræsentation, hotel gaver osv.
Når nu der korrigeres, så må det jo betyde at regnskabet laves om, og den moms der så ikke er fradragsberettiget skal betales MEN beløbet, de 30.000 kr gå jo så i stedet ind som udgift i regnskabet og reducerer resultatet - sådan lige hurtigt set må jo 30.000 kr i moms komme fra udgifter der så har været tastet som 120.000 kr (eller noget andet hvis det kun er 25%/50% af momsen men samlet må det give samme resultat) og den udgift er så nu 150.000 kr så de 30.000 der nu ikke længere er momsfradrag for bliver i stedet til en udgift der reducerer resultatet og beskatningen af overskuddet og dermed er det heldigvis ikke 30.000 kr ud af vinduet men 30.000 kr minus skatten af disse - om ikke jeg får "sovset" noget vrøvl frem her.
Hvis bogholderen har ansvarsforsikring kan denne jo høre forsikringen om der ville være dækning for evt tab for renterne der påløber - det ville der jo ikke ske noget ved at høre en sådan forsikring om
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Når nu der korrigeres, så må det jo betyde at regnskabet laves om, og den moms der så ikke er fradragsberettiget skal betales MEN beløbet, de 30.000 kr gå jo så i stedet ind som udgift i regnskabet og reducerer resultatet - sådan lige hurtigt set må jo 30.000 kr i moms komme fra udgifter der så har været tastet som 120.000 kr (eller noget andet hvis det kun er 25%/50% af momsen men samlet må det give samme resultat) og den udgift er så nu 150.000 kr så de 30.000 der nu ikke længere er momsfradrag for bliver i stedet til en udgift der reducerer resultatet og beskatningen af overskuddet og dermed er det heldigvis ikke 30.000 kr ud af vinduet men 30.000 kr minus skatten af disse - om ikke jeg får "sovset" noget vrøvl frem her.
Hej John,
dette kan naturligvis godt være.
Men hvad nu hvis omkostningerne heller ikke kan fratrækkes i den skattepligtige indkomst, så bliver scenariet bare endnu være.
mvh
Stig
Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk
En evt erstatningspligt afhænger meget af hvilket scenarie der er omkring fejlen.
Er der tale om en fejl som bogholderen bevidst har begået, eller har gjort sig skyldig i grov uagtsomhed. Eller er der tale om en simpel misforståelse.
Erstatningen kan under alle omstændigheder ikke blive større end dit reelle tab. Er dette tab alene renterne af de kr 30.000 så skal du også overveje om det kan svare sig at igangsætte en proces med advokater etc, der i sidste ende kan resultere i at du ikke får medhold, men en ekstra advokatregning.
Hvordan forholder din bogholder sig iøvrigt til denne fejl?
Men hvad nu hvis omkostningerne heller ikke kan fratrækkes i den skattepligtige indkomst, så bliver scenariet bare endnu være.
mvh
så synes jeg spørgsmålet ville ha været at bogholderen havde bogført noget der ikke var fradrag for, og ikke kun at der ikke var momsfradrag, så jeg vil bare huske trådstarter på, at det jo ikke ikke bare er at betale de 30.000 kr ved kasse 1 men om at få lavet regnskabet om, da det sagtens kan være sådan, at de 30.000 så i stedet er en omkostning hvilket jo gør det samlede beløb en god del mindre
forhåbentlig er trådstarer og bogholder opmærksom på at det i alle fald er hele regnskabet der skal korrigeres for alle de poster som de 30.000 kr stammer fra
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
så synes jeg spørgsmålet ville ha været at bogholderen havde bogført noget der ikke var fradrag for, og ikke kun at der ikke var momsfradrag, så jeg vil bare huske trådstarter på, at det jo ikke ikke bare er at betale de 30.000 kr ved kasse 1 men om at få lavet regnskabet om, da det sagtens kan være sådan, at de 30.000 så i stedet er en omkostning hvilket jo gør det samlede beløb en god del mindre
Jeg møder desværre tit enkeltmandsvirksomheder som fratrækker frokost, benzin, kiropraktor mm fra både i moms- og skatteregnskabet.
Mvh
Stig
Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk