Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CANCERRAMT MOR MED 2 BØRN SØGER AKUT praktisk HJÆLP til en § 50 m. m.

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det vurderes at en sag ikke har en chance for at blive vundet kan der ikke opnås fri process.

Ved klage til kommunen ryger sagen for ankestyrelsen (det tidligere sociale ankenævn). Du kan med fordel søge i deres online database efter lign. sager og se om der er noget at komme efter http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/ - Hvis du finder en lign. sag kan du med fordel nedskrive sagsnr. m.v. og oplyse til kommunens sagsbehandler i familieafdelingen - I så tilfælde vil de i de fleste tilfælde vurdere at de aligevel taber sagen i ankenævnet og derfor yde den støtte der skal til.

Dog så er det altså et rimeligt vedbevandret område og jeg vil tro det er op ad bakke hvis kommunen har afvist at yde hjælp til en kræftsyg mor med 2 børn, så kunne jeg forestille mig at de føler de er på sikker grund.

Held og lykke med det. 

Edit: Her er starten på loven:

§ 50. Hvis det må antages, at et barn eller en ung trænger til særlig støtte, herunder på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, skal kommunalbestyrelsen undersøge barnets eller den unges forhold. Afgørelsen træffes med samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, jf. dog stk. 9 og § 51.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsens undersøgelse, jf. stk. 1, skal anlægge en helhedsbetragtning, der skal omfatte barnets eller den unges

1) udvikling og adfærd,

2) familieforhold,

3) skoleforhold,

4) sundhedsforhold,

5) fritidsforhold og venskaber og

6) andre relevante forhold.

Dvs. grundet din sygdom ønsker du aflastning/hjælp til varetagelsen af de daglige opgaver i forhold til dine børn?

Det kan tænkes at kommunen har lagt vægt på:

" herunder på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne " men nøgleordet her er vel "herunder" og dermed er det ikke kun i de tilfælde § 50 gælder.

Har kommunalbestyrelsen behandlet din sag? Eller er den afvist af en sagsbehandler? For lovteksten siger at der skal tages stilling af kommunalbestyrelsen, så med mindre der findes et cikulære fra ministeren der angiver en anden praksis vil jeg umiddelbart ikke mene at en sagsbehandler selvstændigt kan afgøre den ud fra brugen af § 50.

Men om du overhovedet kan bruge § 50 i den sammenhæng tør jeg ikke sætte hovedet på blokken på - jeg læser statskundskab og ikke jura så det er perifert at jeg har bekendskab til området.

Ps. Link til loven her: http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/20042/lovforslag/L38/som_vedtaget.htm 

Fra 3060 Espergærde
Tilmeldt 15. Feb 06
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 22:12

Er helt klar over at nogen gange må kærlighed komme kontant så stor TAK

Jeg er ked af at teksten og det der kommer herfra virker modsat hensigten

Ville ønske at mit indlæg bliver opfattet og forstået som værende taktfuld kærligt og venligt

Fra 3060 Espergærde
Tilmeldt 15. Feb 06
Skrevet kl. 22:36

Ronnikc tak

jeg tror jeg hellere må takke af for i aften Yes

Det er jo livet der er vigtigst Yes

Som mor har jeg mange glæder Yes

som kristne siger: Amen

Kærlige hilsner, maya

Fra Munklinde, Ikast
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 00:38

Jeg vil foreslå at du kontakter kræftens bekæmpelse http://www.cancer.dk/Alt+om+kraeft/raadgivning/raadgivning+cover2.htm. Jeg mener, at de har både socialrådgivere og jurister siddende, der kan hjælpe dig med at vurdere om din sag kan vindes.

Hvorvidt sagsbehandlerne i din kommune har handlet korrekt, kan jeg af gode grunde ikke vide. Men kræftens bekæmpelse har en vis ekspertice på området og har muligvis mere kendskab til denne del af lovgivningen, end din lokale sagsbehandler.

Du kan muligvis også søge hjælp hos en socialrådgiver på det hospital du er tilknyttet.

Jeg håber, at det kanhjælpe dig.

Mvh 

skou

Fra 3060 Espergærde
Tilmeldt 15. Feb 06
Skrevet kl. 07:46

Tak til jer der poppede ind med gode og velmente råd

I dag skal der igen igen ringes rundt for aftaler spØrgsmål og svar fra div myndigheder og myndighedspersoner Sad

Beklager eget og Undskyld mig hvis jeg og mine problematikker har forstyrret dig unØdigt

Og så vil jeg gerne starte forfra... Smile

/maya

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:53

Kære Maya,

Jeg er ikke jurist, så jeg kan ikke hjælpe dig på lige det område, men jeg har med nogen undren kigget på din tråd i dette forum, og har jeg forstået indholdet rigtigt så er du den cancerramte og ud fra dine symptomer får du kemoterapi…

Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig – at offentlig myndighed ikke er klar over hvilke konsekvenser det har for personen som er under den behandling.

Jeg har også på fornemmelsen, at du er enlig mor og er den som står for indkomsten i husholdningen??

Ud fra måden du skriver på – kan jeg fornemme at du er lidt bitter på hele den offentlige sektor, men særligt på din kommune.  Jeg fornemme osse, at du er lidt ”krasbørstig” – og det kan jeg godt forstå – men det er nok ikke den rigtige attitude i lige din situation, der må du måske bide stoltheden lidt i dig – og så stryge sagsbehandleren lidt med hårene.

Uden og være teknokrat – så mener jeg der i Serviceloven er nogle helt klare retningslinjer for hvordan man ”servicerer” en i din situation, så det må være til at håndterer.

Jeg kan se at du har forskellige muligheder – for at få positiv respons fra din kommune:

Som du er blevet foreslået – og det er i mine øjne et rigtig godt råd – så kontakt Kræftens Bekæmpelse, de har den fornødne ekspertise på både det juridiske og medicinske område.  De har også både socialrådgivere og jurister ansat til at støtte og vejlede kraftramte.

MEN ingen tvivl om, at de er en stor og lidt tung organisation og ha’ med at gøre – nærmest bygget op som en offentlig organisation.

På det hospital hvor du medtager behandling, er der også ansat socialrådgivere – og som patient er du berettiget til at vende din sag med dem.  Kunne godt forestille mig, at de lever mere op til navnet ”rådgivere”.  Prøv dét!!

Sidst men ikke mindst så er der pressen.  Hvis du føler at du er blevet ”syltet eller på andre måder ignoreret” af systemet – så ta’ kontakt til en journalist på en lokal avis og/eller TV2/Lorry.  Er der noget som kan sætte væggene i brand på et rådhus – så er det pressen.

Vi må konstatere, at det kræver et godt helbred og være syg – og jeg kan så kun ønske dig held og lykke med din sag, og en snarlig god bedring…

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)