Hvis det vurderes at en sag ikke har en chance for at blive vundet kan der ikke opnås fri process. Ved klage til kommunen ryger sagen for ankestyrelsen (det tidligere sociale ankenævn). Du kan med fordel søge i deres online database efter lign. sager og se om der er noget at komme efter http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/ - Hvis du finder en lign. sag kan du med fordel nedskrive sagsnr. m.v. og oplyse til kommunens sagsbehandler i familieafdelingen - I så tilfælde vil de i de fleste tilfælde vurdere at de aligevel taber sagen i ankenævnet og derfor yde den støtte der skal til. Dog så er det altså et rimeligt vedbevandret område og jeg vil tro det er op ad bakke hvis kommunen har afvist at yde hjælp til en kræftsyg mor med 2 børn, så kunne jeg forestille mig at de føler de er på sikker grund. Held og lykke med det. Edit: Her er starten på loven: § 50. Hvis det må antages, at et barn eller en ung trænger til særlig støtte, herunder på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, skal kommunalbestyrelsen undersøge barnets eller den unges forhold. Afgørelsen træffes med samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, jf. dog stk. 9 og § 51. Stk. 2. Kommunalbestyrelsens undersøgelse, jf. stk. 1, skal anlægge en helhedsbetragtning, der skal omfatte barnets eller den unges 1) udvikling og adfærd, 2) familieforhold, 3) skoleforhold, 4) sundhedsforhold, 5) fritidsforhold og venskaber og 6) andre relevante forhold.
Dvs. grundet din sygdom ønsker du aflastning/hjælp til varetagelsen af de daglige opgaver i forhold til dine børn? Det kan tænkes at kommunen har lagt vægt på: " herunder på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne " men nøgleordet her er vel "herunder" og dermed er det ikke kun i de tilfælde § 50 gælder. Har kommunalbestyrelsen behandlet din sag? Eller er den afvist af en sagsbehandler? For lovteksten siger at der skal tages stilling af kommunalbestyrelsen, så med mindre der findes et cikulære fra ministeren der angiver en anden praksis vil jeg umiddelbart ikke mene at en sagsbehandler selvstændigt kan afgøre den ud fra brugen af § 50. Men om du overhovedet kan bruge § 50 i den sammenhæng tør jeg ikke sætte hovedet på blokken på - jeg læser statskundskab og ikke jura så det er perifert at jeg har bekendskab til området.
Ps. Link til loven her: http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/20042/lovforslag/L38/som_vedtaget.htm |
Er helt klar over at nogen gange må kærlighed komme kontant så stor TAK
Jeg er ked af at teksten og det der kommer herfra virker modsat hensigten
Ville ønske at mit indlæg bliver opfattet og forstået som værende taktfuld kærligt og venligt