Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kvittering og CPR nr. som honorar modtager

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra kolding
Tilmeldt 26. Sep 12
Indlæg ialt: 175
Fra  Train4More Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har hørt en fugl synge om at hvis man er musiker i sin fritid og er ude og spille og bliver betalt et honorar beløb og skal lave en kvittering til spillestedet, så er det nok bare at skrive navn og adr. samt underskrift, og undlade Cpr nr. på kvittering. 

Er dette korrekt ?? 

Vh lars p

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:19

Spillestedet er pligtig til at indberette dit honorar til Skat som B-indkomst. Personnummer skal anvendes i denne forbindelse.

Fra kolding
Tilmeldt 26. Sep 12
Fra  Train4More Skrevet kl. 09:40

Det mener jeg ikke efter al min snak med SKAT. så skal jeg selv indberette min honorar indkomst på min årsopgørelse og lave frivillig indbetaling af skat i løbet af året. Et spillested indberetter jo ikke deres udgift til musik på hver enkelt band, men indberetter nok en samlet udgift til musik i deres regnskab...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu er jeg både revisor og fritidsmusiker - og du spørger til, hvordan tingene skal foregå efter reglerne. Det svarer jeg så på Cool

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:02

Selv om jeg hverken er musiker eller revisor så er jeg enig med Michaels synspunkt. Du finder kravet i skattekontrollovens paragraf 7A.

Fra kolding
Tilmeldt 26. Sep 12
Fra  Train4More Skrevet kl. 10:46

det i orden… tak for svar… jeg har kvalt den lille fugl :P 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 11:01

Vi honorerer jævnligt musikere/sangere og jeg bekræfter ovenstående: Jeg skal indberette honorar og bruge udøverens cpr-nummer.

Eneste undtagelse er, hvis udøver ikke HAR et cpr-nummer. Feks. ikke er dansk statsborger. Så skal der indberettes særskilt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15

alle CVR registrerede er altid forpligtet til at indberette honorar betalinger til private CPR. Hvis bandet er en virksomhed så kan det fakturere samlet og bare få betalt men er det CPR personer, så skal beløb altid indberettes til skat på det nummer. Du kan se mere i LINK   Hvis du i alle fald havde tænkt dig at opgive det, kan du se det som lidt en lettelse, for du kan følge indberetninger i din skattemappe hos skat.dk - og kan ind imellem checke og forskudsregistrere.

HER DANSK MUSIKERFORBUND en lille god forklaring på hvorfor det gamle princip om, at en band-leader kunne tage hele beløbet og så kunne man tidl dele det ud også skattemæssigt siden - jeg mener det var 1/1-2012 at honorar rubrik blev låst i selvangivelsen og krav om indberetning nagelfast - i dag er det i alle fald.

CITAT: Langvarig praksis droppes

I nærmest en menneskealder har det været en accepteret praksis, at et bandmedlem kunne ”skrive under” for fælleshonoraret for bandet, og at man senere selv kunne rette i honorarindkomsten i opadgående eller nedadgående retning, når selvangivelsen skulle laves. Det har været en så fast praksis, at man kunne finde vejledning hos SKAT om det, selvom de ikke var glade for det.

TastSelv-systemet har ligeledes gjort det nemt at rette i indtægterne, men det har åbenbart været for nemt for nogen (ikke musikere, naturligvis!) at rette så meget, at indtægten på mystisk vis helt forsvandt fra den skattepligtige indkomst, og det har givet anledning til, at man har besluttet, at indtægtsrubrikkerne skal låses fast. CITAT SLUT

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jun 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:28

Særskilt hvordan?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:06

Bhanz:
Særskilt hvordan?

Ja, nu er det jo en ret gammel tråd det her, så jeg har det ikke lige præsent, men jeg mener at der i indberetningssystemet er en mulighed for at indberette, hvis man ikke har et cpr-nummer (hvis personen f.eks. er udlænding).
Indberetningen foregår inde på told og skats hjemmeside, men jeg kan ikke lige på stående fod huske hvordan.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)