Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms på varer købt uden for EU

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja....lige præcis.

/Peter

Fra Århus/Sydney
Tilmeldt 7. Sep 07
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 12:16

Peter - jeg er langtfra ekspert udi momsret, men mig bekendt afgøres det efter det pågældende lands momslovgivning, om - og i givet fald hvordan - udenlandske personer/virksomheder kan få moms tilbage (og om de overhovedet skal betale moms), så man kan vel ikke sige noget generelt om dette? Det er muligt, at det i nogle lande kræves, at man skal være momsregistreret i pågældende land for at kunne kræve momsrefusion, men det er da vist ikke normen, er det?

Tobias - jeg kan se, at du bor i Australien. Er det der, du har købt varerne? I så fald har du formentlig betalt 10% GST (Goods and Services Tax), hvilket du (ud fra mit - relativt begrænsede - kendskab australsk momsret) faktisk ikke havde behøvet, idet der ikke skal tillægges GST, når udenlandske erhvervsdrivende køber varer i AU, når blot varerne eksporteres ud af AU inden 60 dage. Under alle omstændigheder kan man få betalt GST refunderet, og det kræver ikke, at du er momsregistreret i AU, når du ikke er AU resident. Du kan se mere her i linket nedenfor. Du skriver ikke, hvor store beløb, det drejer sig om, men hvis det er væsentlige beløb, ville jeg da prøve at ringe til ATO (Australian Taxation Office).

http://ato.gov.au/large/content.asp?doc=/content/65996.htm&pc=001/009/041/001/003&mnu=&mfp=&st=&cy=1

Hvis det er væsentlige beløb kunne du også prøve at kontakte www.easygstrefunds.com. Jeg ved ikke, hvad de tager for deres services, men sikkert en eller anden procentdel af, hvad det lykkes dem at kradse ind af GST refunds til deres kunder.

mvh

Jacob

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 12:26

Peter - Har jeg så også ret i at erhverelsemoms og importmoms er den "samme" Det skal lægges til og kan trækkes fra ?

Med venlig hilsen

Nielsen1974 

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 12:29

Hej Jakob,

Du har ret i at det er fra AUstralien, men desværre er det langt over 60 dages grænsen for momsrefundering som de har. Har boet der et helt år, og købt det halvvejs igennem opholdet. Den ting jeg har købt er ikke af nogen større økonomisk betydning, kun et par tusinde kroner total. Det er mere om at få det rigtigt ind i regnskabet. Jeg tror at jeg bare holder mig til Peters råd omkring bare at bogføre det fulde beløb (inkl GST/VAT/moms), som et momsfrit køb.

Men tak til alle jer andre som har givet jeres input. Det har været lærerigt :)

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:51

Hej Nielsen 1974!

Ja...du har ret!

/Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:53

Hej!

Nej...Jacob...det kan du da have ret...bør undersøges for pågældende land.

Men indenfor EU(EU-direktiv) er der klare og entydige regler for, hvordan reglerne er.

/Peter

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)