Hej!
Ja....lige præcis.
/Peter |
Peter - jeg er langtfra ekspert udi momsret, men mig bekendt afgøres det efter det pågældende lands momslovgivning, om - og i givet fald hvordan - udenlandske personer/virksomheder kan få moms tilbage (og om de overhovedet skal betale moms), så man kan vel ikke sige noget generelt om dette? Det er muligt, at det i nogle lande kræves, at man skal være momsregistreret i pågældende land for at kunne kræve momsrefusion, men det er da vist ikke normen, er det?
Tobias - jeg kan se, at du bor i Australien. Er det der, du har købt varerne? I så fald har du formentlig betalt 10% GST (Goods and Services Tax), hvilket du (ud fra mit - relativt begrænsede - kendskab australsk momsret) faktisk ikke havde behøvet, idet der ikke skal tillægges GST, når udenlandske erhvervsdrivende køber varer i AU, når blot varerne eksporteres ud af AU inden 60 dage. Under alle omstændigheder kan man få betalt GST refunderet, og det kræver ikke, at du er momsregistreret i AU, når du ikke er AU resident. Du kan se mere her i linket nedenfor. Du skriver ikke, hvor store beløb, det drejer sig om, men hvis det er væsentlige beløb, ville jeg da prøve at ringe til ATO (Australian Taxation Office).
http://ato.gov.au/large/content.asp?doc=/content/65996.htm&pc=001/009/041/001/003&mnu=&mfp=&st=&cy=1
Hvis det er væsentlige beløb kunne du også prøve at kontakte www.easygstrefunds.com. Jeg ved ikke, hvad de tager for deres services, men sikkert en eller anden procentdel af, hvad det lykkes dem at kradse ind af GST refunds til deres kunder.
mvh
Jacob