Her her du en e-mail jeg sendte til en kunde for nylig.
Facebook's retningslinjer: - Der skal gøres opmærskom på at "kampagnen på ingen måde er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook" det er ikke tilladt at afkræve "shares" i forbindelse med en konkurrence.
Dansk markedsføringslov, der skal bl.a. oplyses: - Gevinstens værdi - Hvornår trækkes vinderen, hvor og hvornår bliver det offentliggjort - Betingelser for levering, afhentning og forældelse af gevinster - Vilkår og betingelser, f.eks. geografiske krav til bopæl - osv.
En konkurrence som er baseret på at man "syntes godt om" kan være i strid med markedføringsloven:
"Hvis en erhvervsdrivende præmierer en bruger eller skaber et særligt incitament for brugeren til at dele eller sprede kommercielle meddelelser, vil forbrugerombudsmændene anse meddelelserne for at komme fra den erhvervsdrivende, og brugerens venner skal derfor have mulighed for at frabede sig disse, se punkt 3.5. Beror spredningen eller delingen alene på brugerens egen beslutning, vil forbrugerombudsmændene ikke anse meddelelsen for omfattet af reglerne om uanmodet markedsføring." - Forbrugerombudsmanden
Det betragtes med andre ord som uanmodet henvendelser (spam) når deltagers venner modtager statusopdateringer med dine konkurrencer, og de har ikke mulighed for at frabede sig disse. Det er ulovligt.
Det kan også skade din side, hvis du får for mange spam anmeldelse på Facebook.
Ja, groft sagt... der er dog lige markedsføringsloven, om at du skal udvælge din vinder tilfældigt, jeg ved ikke om du vil smide alle navnene i en hat eller noget.. :)
Det er ikke længere påkrævet at have en applikation til konkurrencer (august 2013), men der er mange fordele ved at bruge en. F.eks. kan du forøge din mailliste ved at give deltagerne mulighed for at tilmelde sig dit nyhedsbrev i samme omgang og mange systemer giver også mulighed for, at trække en vinder blandt deltagerne tilfældigt. Derudover kan man aktivere en såkaldt dele-popup, som spørger deltagerne om de vil dele - dermed kan folk, der vil dele, gøre det nemt, og resten føler sig ikke som reklamesøjler.
Hvis du ønsker at lave konkurrencer i opslag på Facebook - altså uden en app - så kan du påkræve at folk kommenterer og/eller liker opslaget i forbindelse med deltagelse. Du må blot ikke påkræve at folk deler eller tagger sig selv eller andre i et billede eller kommentar. Derudover kan det være svært, at lave lodtrækningen fair. Vi har dog lavet et gratis værktøj, som trækker en tilfældig vinder blandt dem, der har liket/kommenteret et opslag på Facebook: Lodtrækning i Facebook opslag.
Takker for svar alle sammen - jeg kan se jeg holder mig indenfor reglerne, sådan nogenlunde.
Jeg tænker det er en smart måde - det med en gættekonkurrence, fordi det jo automatisk giver et hav af kommentarer.. Er der ikke noget med at flere ( af ens likes) der ser det, ifht. hvis der ikke er mange kommentarer ?