Hej gode Aminoer, måske nogle kunne hjælpe mig med denne her.
Det forholder sig sådan, at min far ejer en mindre andel i en lokal radiostation, og da der ikke er nogle der har været interreseret i at købe disse, havde jeg tænkt at mit aps kunne overtage/købe andelene af ham.
Men i såfald hvordan gør man så det, og hvordan beskattes det ?
Jeg håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig med den her opgave, der er lidt for specifik til at jeg ved noget om sagen ?
Du har forklaret at du som køber er ApS. Du har ikke forklaret hvad den radiostation er - om den også er ApS eller hvad den ellers er for en type selskab eller personlig virksomhed eller ?, og det er nødvendigt for at kunne svare - både på hvordan du køber "andelene" og hvordan din far beskattes
Det eneste jeg kan sige her er at du sikkert skal se om dit ApS skal ha ændret noget i sit formål i vedtægter og måske på sigt i branche eller bibranche, hvis du vil enten rent financielt eje unoterede aktier eller drive radiostation OG at princip om markedspris vil være vigtig hvis du i dit ApS køber noget fra en der er nærstående familie til hovedaktionær som din far jo er til dig
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hej igen, radiostationen drives som et aps, så det er et helt almindeligt selskab.
Andele har en pris på 5.000 kr pr. stk fra den dag, selskabet blev skabt, og da der hidtil ikke er sket den store udvikling, regner jeg med at det skal være prisen pr. andel.
bare se til at det er en begrundet pris når du i ApS køber din fars ApS andele i andet selskab for ellers kunne det være skattetænkning mellen nærstående i et to ApS - og se til at formåls paragraf og evt bibranche passer med enten investering i unoterede aktier eller radiodrift
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
bare se til at det er en begrundet pris når du i ApS køber din fars ApS andele i andet selskab for ellers kunne det være skattetænkning mellen nærstående i et to ApS - og se til at formåls paragraf og evt bibranche passer med enten investering i unoterede aktier eller radiodrift
Herudover - såfremt der er en forkøbsret til øvrige anpartshavere er det en god ide at disse accepterer overdragelsen af anparterne til dit ApS. Det kan gøres på samme dokument som selve anpartsoverdragelsen. Herved undgår du at der bagefter kommer indsigelser mod overdragelsen.
Vær endvidere opmærksom på evt ejeraftale, som du så tillige skal tiltræde.