Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskud af aktiver i I/s

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Aug 14
Indlæg ialt: 3
Fra  Star Fest I/S Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har sammen med min storebror oprettet en i/s virksomhed. Vi begge har indskudt nogle aktiver i form af værktøj, anlæg m.m. i virksomheden. Hvordan skal jeg bogføre dette? Jeg benytter Dinero. Der skal på en måde laves en konto for hver os, så vi har styr på hvem der har mest. 

På forhånd mange tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:30

Jeg vil mene, at måden i holder styr på det er ved at I sælger aktiverne til jeres I/S. Det må MAX MAX MAX ske til markedspris og det er derfor for en evt senere skattekontrol vældigt klogt at I kan dokumentere, at en trediepart ville ha givet samme pris for tingene - f.eks. ved at finde tilsvarende i DBA eller andre steder

Så får I enten, hvis der er penge i jeres I/S penge hver i sær - mest til den der skyder mest ind - og så er det jeres I/S der ejer tingene. Hvis der ikke er penge, så laver i to konti under egenkapitalen - mellemregning - Tilgode xx og tilgode yy - og der står så de penge som I har til gode når der er penge

Husk - selvom I er brødre, en ejeraftale som er MEGET vigtig til at regulere hele jeres samarbejde - måske vigtigst netop for brøde og ægtefæller - men altid vigtig - læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Aug 14
Fra  Star Fest I/S Skrevet kl. 17:38

Hej John.

Mange tak for dit hurtige og præcise svar, det sætter jeg virkelig stor pris på! 

- Jeg vil tage dit råd om en ejeraftale til mig, det vil i fremtiden nok være rigtig fornuftig hvis noget nu skulle gå galt, selvom man er familie, så tak for den :) 

Hvis jeg har lyst til at oprette to kontier under mellemregning til henholdvis jeg slev og min bror, hvad konti nummer skal de så have?

Endnu en gang mange tak.

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:33

kan ikke huske om du har skrevet hvilket program, men se i kontoplanen .- og find en konto under egenkapitalen der hedder noget med indskud ejer eller ejer tilgode, og så gi de to nye konti 1 eller 2 numre højere så vil det være fint er jeg sikker på

Tilmeldt 17. Aug 14
Fra  Star Fest I/S Skrevet kl. 08:13

Hej John.

Tusind tak for din hjælp. 

- Når jeg kreditere beløbende på min mellemregnings konto hvad er min modkonto så? Aktiverne jeg indskyder drejer sig om diskoteksudstyr såson lysudstyr og store pa-anlæg, højtalere m.m. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:32

hvis under 12.600 kr ville jeg bruge småaktiver - men pas på for den skal være uden moms når det er dine egne aktiver og du skal kunne vise prisen ikke er højere end 3. person vil gi vor varen - ex gennem annoncer for tilsvarende

Fra København
Tilmeldt 12. Aug 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:37

Det med at sælge til firma er helt rigtigt.

Overvej kraftigt at lave et SMBA i stedet! Der er begrænset hæftelse, så jeres private økonomi ikke bliver påvirket ved evt. konkurs eller retssag. Ved I/S kan evt. søgsmål forsætte mod jer begge privat, eller kun den ene, hvis kun den ene har private værdier....

Med SMBA vil kun jeres firma kunne blive ramt.

Hilsen Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:48

Anders Tillebeck:
Overvej kraftigt at lave et SMBA i stedet!

Det kan man så ikke lave længere...... Måske du tænkte på et IVS....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50

hvis vi ser bort fra at SMBA ikke har kunnet registreres siden sidste år - Gamle SMBA forsætter men der kan ikke stiftes nye

Evt overvej IVS men regn med ganske mange ekstra omkostninger - Fordel mindre hæftelse (dog nok stadigt bank hæftelse) bagdel mindst 2 stk lovpligtige arbejdskadeforsikringer til 1300 kr stk ca + måske behov for revisorhjælp til årsopgørelse og ikke fradrag i personlig indkomst for evt underskud læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html med lidt mere om forskellen

Fra København
Tilmeldt 12. Aug 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:36

Wow... det var et rimeligt dårligt råd, jeg gav der. Jeg vidste slet ikke, at SMBA var lagt i graven.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)