Hej Amino. Jeg har sammen med min storebror oprettet en i/s virksomhed. Vi begge har indskudt nogle aktiver i form af værktøj, anlæg m.m. i virksomheden. Hvordan skal jeg bogføre dette? Jeg benytter Dinero. Der skal på en måde laves en konto for hver os, så vi har styr på hvem der har mest. På forhånd mange tak. |
Jeg vil mene, at måden i holder styr på det er ved at I sælger aktiverne til jeres I/S. Det må MAX MAX MAX ske til markedspris og det er derfor for en evt senere skattekontrol vældigt klogt at I kan dokumentere, at en trediepart ville ha givet samme pris for tingene - f.eks. ved at finde tilsvarende i DBA eller andre steder
Så får I enten, hvis der er penge i jeres I/S penge hver i sær - mest til den der skyder mest ind - og så er det jeres I/S der ejer tingene. Hvis der ikke er penge, så laver i to konti under egenkapitalen - mellemregning - Tilgode xx og tilgode yy - og der står så de penge som I har til gode når der er penge
Husk - selvom I er brødre, en ejeraftale som er MEGET vigtig til at regulere hele jeres samarbejde - måske vigtigst netop for brøde og ægtefæller - men altid vigtig - læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html