Har set på et kamera jeg gerne vil købe til mit firma, men det er en privatperson jeg skal købe det af. Hvordan gør jeg hvis jeg køber det, når det skal bogføres?
som småaktiver uden moms formentlig - med mindre det er over 12.600 der skal afskrives med 25% skattemæssigt over flere år. Har du ikke en konto til småanskaffelser uden moms må du lave en
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
som småaktiver uden moms formentlig - med mindre det er over 12.600 der skal afskrives med 25% skattemæssigt over flere år. Har du ikke en konto til småanskaffelser uden moms må du lave en
Tænker mere billags mæssig? Da jeg køber den af en privatperaon får jeg jo ikke en kvittering eller faktura, så hvad skal jeg gøre? Ved hvertfald jeg betaler personen via bankoverførsel, så jeg kan dokumentere, at den pris jeg betaler er den pris jeg bogføre (og er under grænsen på de 12.600 kr. du nævner)
hvorfor får du ikke et bilag - Du skal da bede om et bilag der dokumenterer handlen - ellers kan han jo påstå du har stjålet det
Det kan da ikke være vanskeligt at få hans navn og adresse og kamera serienr f.eks. og ja - brug netbank i alle fald også - men få et bilag fra manden og se til det er aftalt at du har købt som beset og test så du ikke står med et betalt kamera som måske har store mangler. Test godt inden. Ja grænsen for straksafskrivning er 12.600 i 2014
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Mente det med billag, at man ikke automatisk får et, men er det nok jeg får lavet et dokument i word hvor der står dato, sælgers navn mv og datoen det er købt og hvad der er købt?
Mente det med billag, at man ikke automatisk får et, men er det nok jeg får lavet et dokument i word hvor der står dato, sælgers navn mv og datoen det er købt og hvad der er købt?
absolut ja - få ham gerne til lige at bekræfte det for at være helt med
Der er vel ikke så mange ben i at få et bilag i form af en kvittering, hvor sælger skriver under på, at du har betalt ham x antal kroner for et givet kamera? Selvfølgelig kan du bruge bankoverførselsbilaget, men hvorfor skulle han ikke kunne give dig en rigtig kvittering?
Du laver bare en kvittering med hans oplysninger som sælger + prisen, og dine som køber. Om du laver den i hånden el. på computer betyder ingenting, så giver du den et billags nummer, og indberetter købsmoms.
Du laver bare en kvittering med hans oplysninger som sælger + prisen, og dine som køber. Om du laver den i hånden el. på computer betyder ingenting, så giver du den et billags nummer, og indberetter købsmoms.
nej dog - man indberetter da ikke købsmoms når man køber af en ikke momsregistret-. Dit brugernavn er godt nok, men det vil være meget uærligt at indberette købsmoms af noget man ikke har betalt moms for