Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opsigelse-periode for ansat jf kontrakt

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

At en kontrakt siger en medarbejder kan fyres, er ikke ensbetydende med at det bare kan effektueres uden videre. En sygemeldt medarbejder kan være lige så giftig at fyre som en gravid.

Det kan selvfølgelig være du kan retfærdiggøre det, men argumentationen skal være knivskarp og må ikke være baseret på fornemmelser og formodninger.

Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

det er klart at arbejdsgiver har en indflydelse. Men har sort set holdt ferie i 3-4 uger så, hun har helt selv styret showet. Og tro mig. Så er det job ikke hårdere, men alt er jo relativt i den henseende. Derudover sætter hun dog lejlighed i stand samtidig, så der har været mange lange dage i hendes liv.

Mht til at true på skrift med fyring tænker jeg at det ikke ligefrem er motiverende. Hvem gør det med mindre det er helt bananas det den ansatte laver? Jeg vil mene at jeg har påpeget opgaver som ikke er udført.

Vil mene min opsigelse har været sober. Jeg har sagtens kunne udspecificere alle mulige småting, men det har jeg ikke ønsket. Gider ikke mudderkaste og meget af det vil sikkert være påstand mod påstand alligevel. Har holdt mig til 5-6 overordnede temaer ala loyalitet, løn, konflikter, prioriteringer, manglende udførte opgaver etc. Har ikke lyst til at copy paste den ind, da den i så fald kan googles eller noget.

vil gerne være anonym

 

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Helt i orden.

Jeg skal ikke være dommer over din afskedigelse.

Ville bare gøre dig opmærksom på et potentiel minefelt.

Har selv været part i forhandlinger med fagforeninger i forbindelse med saglige afskedigelser, hvor det alligevel endte med flere måneders løn i kompensation.

Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker alt kan ske - Mangler ikke akut penge og vil egentlig bare have hende videre. Gider ikke bruge tid på opslidende hurlumhej.

Tænker at hvis fornuften sejrer tager hun sine penge og holder 50 dages betalt ferie (recovery), derefter dagpenge. Det kan man sguda ikke pive over.

Tak for svar og advarsel. Jeg værdsætter det virkelig.

vil gerne være anonym

 

Fra Ringe
Tilmeldt 5. Jul 14
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 07:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Av for den - jeg havde forstået, at hun havde meldt sig syg dagen efter hun var blevet fyret - ikke omvendt. Du skal nok krydse fingre for, at hun ikke går til sin fagforening med den.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

AnyFellow:

At en kontrakt siger en medarbejder kan fyres, er ikke ensbetydende med at det bare kan effektueres uden videre. En sygemeldt medarbejder kan være lige så giftig at fyre som en gravid.

Det kan selvfølgelig være du kan retfærdiggøre det, men argumentationen skal være knivskarp og må ikke være baseret på fornemmelser og formodninger.

Der er ingen sammenligning mellem en sygemeldt og en gravid medarbejder. Næsten tværtimod.

Du må ikke afskedige en gravid medarbejder med begrundelse i, at hun er gravid. Anderledes forholder det sig med sygemeldte medarbejdere, som kan afskediges med netop sygefraværet som begrundelse.

Men det vil være en god ide, at give en skriftlig advarsel inden opsigelsen.

Her skelnes der mellem 2 scenarier:

Den ene type advarsel retter sig mod et fraværsmønster, som indikerer, at medarbejderen har en lemfældig omgang med sit fravær og sin raskmelding. Det er den advarsel, der præciserer, at hvis fraværet ikke bliver bragt ned, så kan medarbejderen risikere at modtage en opsigelse med baggrund i fraværets omfang.

Den anden type advarsel udarbejder du, hvis du har medarbejdere med meget langvarigt fravær, og hvor der ikke er udsigt til, at medarbejderen snart kan vende tilbage til arbejdet. Advarslen formuleres på en måde, som gør medarbejderen klar over, at du ikke forventer, at vedkommende kommer tilbage inden for en overskuelig fremtid, og at I derfor må overveje at ansætte en anden medarbejder i det pågældendes job.

UNDTAGELSE - ALVORLIGT SYG MEDARBEJDER

Du kan ikke skrive til en alvorligt syg medarbejder, at han eller hun skal bringe sit fravær ned straks, da omstændighederne betyder, at dette ikke vil være muligt for medarbejderen. Derfor skal du vælge en anden formulering i disse situationer.

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)