Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

spørgsmål vedr købe af virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jan 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 07:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 08:05

Du sørger først og fremmest for at have en advokat med som kan hjælpe dig med alt det praktiske. Og så kontakter i bare sælger og tager den derfra.

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 08:12

God morgen

Det at "købe en virksomhed" kan være mange ting. Er det en facebook fanside eller en produktionsvirksomhed vi snakker om?

Jeg går ud fra at du har en ide om at du kan finansiere virksomhedskøbet? I så fald ville jeg kontakte sælger og bede om at få udleveret regnskaber mv. Når du har gennemgået regnskaber mv. kan du tage din bank i ed og få et tilsagn om finansiering, hvis I kan blive enige om en fornuftig pris. En "fornuftig pris" afhænger af virksomhedens forfatnig, herunde hvilke forpligtelser der påhviler virksomheden. Jeg vil derfor anbefale dig at du får en advokat til at udføre en due-diligence undersøgelse af virksomheden.

Når du således har et fuldstændigt overblik over virksomheden skal du blive enig med sælger om prisen og have udformet en overdragelsesaftale.

Hvis det er en lille affiliateside er det næppe nødvendigt med alt ovenstående :)

BR

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 10:43

Du er nødt til at have en advokat med i hele processen, og formentlig også en revisor til at gennemgå virksomhedens regnskaber. 

Så bør du også gøre dig klart, hvad det er du køber. Der er overordnet to måder at købe en virksomhed på.

1. Du køber alle aktier/anparter af den nuværende ejer, og fortsætter virksomheden i samme CVR-nr. og med samme rettigheder og forpligtelser, som hele tiden har påhvilket virksomheden.

2. Du opretter dit eget CVR-nr. som køber alle aktiver og passiver (eller blot nogle bestemte aktiver og passiver) ud af det eksisterende selskab

Uanset hvilken model der bliver tale om, så er det vigtigt, at have overblik over, hvad du køber. Ejer den virksomhed som du vil købe selv sit domænenavn, hjemmeside, varemærker osv.? Forestil dig f.eks., at det er ejeren personligt og ikke virksomheden, som ejer retten til domænenavnet og hjemmesiden. I så fald kan den købte virksomhed være ingenting værd, hvis ikke sådanne rettigheder følger med.

Det er bl.a. derfor, at advokaten er super vigtig at have med, så du får alt det, som du forventer at købe.

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Tilmeldt 27. Jan 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 07:32

hej igen , tak for jeres svar.

Men det jeg godt kunne tænke mig, var at købe en lille net firma som jeg har set her inde på Amino for at prøvet nåde nyt pirs 50.000 - 100.000 -kr ca kontant.

jeg har selv et lille murer firma med cvr nr, men efter en skulderskade kan jeg ikke holde til det mere ,

Det gør mig ikke nåede at mister pengene, men bare det at jeg har prøvet det og det er et lille firma, så jeg har nåde at arbejde med.

jeg kan forstå hvis det er et firma til 1 eller 2  million kr at mand skal havde en advokat ind over ( men forstå mig ret, jeg ønsker at prøvet nåede nyt) ,

kan mand godt det? 

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 07:40

Hej Brian

Godt at høre at du kaster dig ud i nye udfordringer :)

Jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig at bruge de ekstra 10-20K for en advokat, der sikrer en ordentlig overdragelse af den pågældende virksomhed. Set i forhold til købesummen er 10-20K et stort beløb men jeg vil mene at pengene er givet godt ud.

Jeg antager at den virksomhed du vil købe er drevet i personligt regi? Hvis du vil spare advokaten ville jeg oprette et IVS eller ApS - så er din risiko i hvert fald begrænset til den indskudte kapital. Uanset hvad der ligger (om nogen selvfølgelig, for det er jo langt fra sikkert) af ubehagelige overraskelser.

BR

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)