Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af lån og indskud i selskab

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 9. Aug 14
Indlæg ialt: 15
Fra  Shopivers Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle
Jeg starter lige hårdt ud med mit første indlæg :-)
Jeg har oprettet to nye selskaber og bruger Billys billing.

Jeg har oprettet et holdingselskab og et driftsselskab med selskabsformen IVS.

Jeg har således stiftet dem med rullende kapital og indskudt 4000 i holdingselskabet (i alt 4000 kr. har jeg lavet af indskud)


Jeg ved selskabet kommer til at have behov for flere midler og havde tænkt mig at låne dem fra min private beholdning til virksomheden. Spørgsmålene er så:

1) Hvordan bogfører jeg indskuddet i hver af selskaberne?

2) Hvordan bogfører jeg et lån - altså skal det på egenkapital eller - og må det ære løbende lån fx 1500 kr md.??

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ansho,

Du bogfører blot dine udlån som gæld i det selskab, som låner pengene. Husk at du skal renteberegne lånet med en fornuftig rente. Mellem 2% - 5% p.a. vil efter min opfattelse være passende.

Husk også, at du skal selvangive renteindtægten på din personlige selvangivelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

du bogfører det som lån til selskabet fra ejer i status  i kortfristet gæld - da du vel giver lånet som kortfristet lån - og du skal tage en rente der er markedsbaseret som minimum som selskabet betaler til dig - skat af renten for dig og udgift for renten for selskabet - man siger ofte disconto + 4% men alt som du kan motivere er markedsbasseret for et sådan lån uden sikkerhed går

Du må gi lånet løbende og tilbagebetale låbende - du skal bare beregne renten ud fra månedsvist gennemsnit så med alt jeg ved

læs mere her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/07/skyde-penge-ind-i-virksomhed-eller.html 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Aug 14
Indlæg ialt: 15
Fra  Shopivers Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen er spørgsmålet såh, hvordan føres det i regnskabet?

Hvordan "indskyder" jeg midler, herunder penge til kortfristet gæld?


Jeg har i dette tilfælde bare sat dem ind på bankkontoen skal de så fra bank ind på kortfristet gæld i bogholderiet? -2000 bank og + 2000 kortfristet gæld?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

John... Du blander vist tingene lidt sammen. Diskonto + 4% er den rente, der skal anvendes ved ulovlige kapitalejerlån. Jeg mener ikke, at det er sædvanlig praksis at anvende denne den anden vej.

Udgangspunktet for kapitalejers lån til selskab er markedsrenten.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja... Debet: Bank ..... Kredit: Gæld til kapitalejer (evt. ny konto under kort gæld)

Tilmeldt 9. Aug 14
Indlæg ialt: 15
Fra  Shopivers Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan den måske ligge under Kortfristede forpligtelser?

OG den er vel uden moms - MOMSFRIT?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja... og Ja :-)

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Harboe:

John... Du blander vist tingene lidt sammen. Diskonto + 4% er den rente, der skal anvendes ved ulovlige kapitalejerlån. Jeg mener ikke, at det er sædvanlig praksis at anvende denne den anden vej.

Udgangspunktet for kapitalejers lån til selskab er markedsrenten.

 

Ved indlån til selskabet fra hovedaktionær er det ganske rigtigt markedsrenten der er fix´punktet. Dette følger - selvsagt - af LL § 2 om kontrollerede transaktioner. I mangel på bedre "kan" renten på indlån til selsklabet dog fastsættes til diskonto + 4 %, men der er næppe tvivl om det dette - i hvert fald teoretisk - er last resort. På den anden side vill SKAT næppe slå sig i tøjret hvis der positivt er taget stilling til renten når det er beløb i denne størrelse vi snakker om.

http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1946448

BR

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)