Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Domænekøb...regler for videresalg af .com

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer.

Jeg har igennem længere tid puslet med et brandnavn til et smykkekoncept. Jeg har hver gang jeg fandt noget godt, været ude for at domænerne ikke er ledige eller at der allerede fandtes et varemærke der ligner. På den igen og braine efter det helt rigtige...ikke for langt, udtrykker noget om produktet, let at stave m.m.

For nylig fandt jeg på et fedt navn, ingen varemærkeproblemer, men .com addressen ejes af et såkaldt "naming agency". De vil imidlertid gerne sælge, så jeg forespurgte på prisen og svaret var 5000 Dollars. Vel er dollaren lav lige nu, men det er jo uoverkommeligt, for et projekt som vores at anskaffe den addresse. Findes der nogle regler for hvad en addresse må koste? Jeg er ikke helt tryk ved "kun at have .dk, da vi vil sælge i hele EU til en start og senere udvidde markedet endnu mere...

Det er kun addressen, intet andet. Lidt rystende, men måske et hint om at det er et fedt navn jeg har fundet på.

Hilsen Hannah, Constellations

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:04

Så længe det ikke er et .dk domæne er der vist ikke meget at gøre. Det billigste vil nok være at punge ud.

Har du tænkt på alternativer? Fx .eu, .net, .nu, .whatever? Selvfølgelig skal det stadig give mening. 

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Skrevet kl. 14:08

Såvidt jeg har læst herinde, er der mange der advarer mod EU addresser.

Selv skriver jeg altid com, hvis jeg søger efter noget.

??? Jeg er meget i tvivl. Hannah

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 15:19

Hvis du har nogle internationale ambitioner, vil jeg råde dig til at holde dig til .com. .net, .org osv. holder ikke.

Nu nævner du selv at i ikke skyder uanede mænger penge i projektet, og derfor bør i måske også lige overveje om et "brand-navn" er en god idé. Det er simpelthen, højst sandsynligt, alt for dyrt for jer at brande det. Derfor kunne i måske med fordel vælge et navn som siger lidt mere om jeres produkt. Derfor giver det ikke meget mening at have et fancy navn, hvis i ikke har råd til at forklare folk hvad jeres brand står for.

Jeg har selv lige været ude i en lignende situation, hvor jeg skulle bruge et domæne til et internationalt projekt. Jeg valgte dog til sidst blot at betale mig fra et .com navn, da det simpelthen er umuligt at finde et som er ledigt.

// Jesper Skov

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Skrevet kl. 18:19

Hej Jesper

Jesper Skov:
Hvis du har nogle internationale ambitioner, vil jeg råde dig til at holde dig til .com.

Ja, det var også min opfattelse.

Vil du ikke lige forklare mig hvad du mener med at "brande" noget, for jeg er ikke særlig langt i forhold til projektet og har ikke endnu det fulde overblik over, hvordan man bedst bygger et brand op. Dyrt er det jo og jeg har ikke et færdigt budget, men jeg tror ikke at 25.000,- er brugt bedst på et .com-navn. Det er sådan at det navn jeg har fundet på er meget betegnende for produktet, hvis man altså ved at det er smykker det drejer sig om.

Hilsen Hannah

Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:25

Betal (forhandling) eller find et andet navn ;o) Hvis det skal bruges til brand kunne det jo hedde hvad som helst (i princippet).

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 20:04

Kort fortalt handler branding om at sikre at målgruppen kender ens produkt, frem for konkurrenternes. Branding stammer såvidt jeg ved fra det engelske ord, som er en betegnelse for at brændemærke dyr (altså virkelig slå det fast på nethinden). Et brand er også det vi kalder et varemærke, og er oftest noget som koster mange penge og tager en del tid at bygge op. Det handler også om at skille sig ud fra konkurrenterne, og virke anderledes. Et kendt eksempel er Addidas og Nike som bevæger sig på det samme marked, de kæmper begge med deres brand og om at udstråle de helt rigtige værdier.

Nu nævner du selv beløbet 25.000, og for dette får man altså ikke meget branding - men jeg tror snildt man kunne skaffe sig et godt og mere sigende domæne for beløbet.

Selv lavede jeg lige en hurtig søgning, enkelt nok handler det blot om at være kreativ. Et par navne som er ledige og derved "gratis": hajewellery.com, jewelleryforlife.com, jewelforlife.com og mindjewel.com. Det var da egentlig nogle fine alternativer, uden at betale 25.000 ;-)

// Jesper Skov

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Skrevet kl. 20:45

Ja, måske mindjewel ville være godt, tak for ideerne.

Jeg tror jeg vil oprette en tråd og se om der kan høstes flere ideer på navnet.

Hilsen Hannah

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)