Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varemærker i forskellige brancher

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære debattører

Jeg håber at der er nogle juridisk kyndige personer derude som har lyst til at give deres mening til kende på følgende spørgmål: X ønsker at oprette et reklamebureau og finder et navn til forretningen. Derefter opdager X at der findes et advokatkontor Y med et lignende navn, som dog ikke er et registreret varemærke. Kan X bruge navnet i sit firma uden at krænke Y idet de to er i vidt forskellige brancher og sælger vidt forskellige ydelser?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

2 virksomheder i forskellige brancher må som udgangspunkt godt hedde det samme. Du må blot ikke snylte på et mere anerkendt navn/varemærke - senest afgørelsen vedr. stolen,  som ikke måtte hedde Tivoli. Men man har eksempelvis jo også set pølsemanden, som lagde sig op af McDonalds navn/varemærke. Jeg mener ligeledes at der var en afgørelse, hvor et af de store telefonselskaber benyttede sig af et navn, som en anden virksomhed anvendte, og hvor det gav anledning til så meget forvirring blandt folk i form af opringninger til den forkerte virksomhed, at det også blev anset for uberettiget. Men generelt vil jeg anbefale, at man ved etablering af virksomhed søger alle de gængse steder for at undersøge om andre bruger det navn, som man har til hensigt at anvende, og at man dermed forsøger at undgå navnesammenfald og dermed undgår at komme ind i sådan gråzone.

Tilmeldt 7. Aug 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret Rikke :) Lad os sige at jeg går i retten og den finder at jeg uberettiget anvender en andens varemærke. Hvad er så det typiske udfald? Vil jeg blive bedt om at fjerne navnet eller kan der blive rejst en erstatningssag mod mig?

På forhånd tak :)

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du snylter på et kendt varemærke, så er udgangspunktet, at ejeren af varemærket vil nedlægge påstand om, at du skal holde op med at bruge navnet. Hvorvidt der tillige vil blive nedlagt krav om erstatning afhænger mere af, om der reel har været nogen skadevirkning ved navnesammenfaldet og selvfølgelig også grovheden af "snyltningen".

Tilmeldt 7. Aug 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak Rikke :)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvom advokatfirmaet ik er varemærkeregistreret, benyttede de navnet først, og dermed tilfalder navnet dem i DK. Sådan er reglerne som udgangspunkt. Hvis du kigger i f.eks varemærke klasserne (klik her), vil du se, at begge jeres firmaer passer ind i Klasse 35, hvorfor du sikkert vil stå ualmindelig dårligt, hvis du benytter samme navn...

Advokat Rikke Wagenblast Sørensen:

Der er flere sager, end dem du henviser til, men mange af dem har relationer, som afgøre om navnebruget er ok eller ej...

Advokat Rikke Wagenblast Sørensen:

- senest afgørelsen vedr. stolen,  som ikke måtte hedde Tivoli. 

Stolen er oprindeligt designet af Verner Panton til en restaurant i Tivoli. Derfor er der en connection imellem stolen og Tivoli navnet. Læs om sagen her. Sagen om toiletbrættet med Tivoli navnet, kan du læse om her.

Advokat Rikke Wagenblast Sørensen:

Men man har eksempelvis jo også set pølsemanden, som lagde sig op af McDonalds navn/varemærke. 

Sagen om Mac Allan / McAllan viser vel, hvilke konsekvenser det kan have, at kæmpe for at få ret... Læs om det her...

Se f.eks sagen om Louise Lego, som godt måtte bruge Lego navnet, fordi hun hedder det til efternavn. Læs om sagen her. Her er mere god viden om brug af egne navne i sin forretning. Læs her.

Så trådstarter alt i alt skal du gøre op med dig selv, om du virkelig vil ende i sådan en fight, hvor du måske for ret, men hvor det kan blive ualmindeligt dyrt at få ret, både menneskeligt og økonomisk...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 7. Aug 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit indlæg. Jeg er dog ikke helt enig i at tjenester som sælges af hhv. advokatkontor og reklamebureau begge skal klassificeres under 35. Advokatkontorets tjenester bør indregnes i klasse 45. Men du har ret i at almen brug af et varemærke også giver ret til beskyttelse selvom det ikke registreres.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Chrisitan:

Mange tak for dit indlæg. Jeg er dog ikke helt enig i at tjenester som sælges af hhv. advokatkontor og reklamebureau begge skal klassificeres under 35. Advokatkontorets tjenester bør indregnes i klasse 45. Men du har ret i at almen brug af et varemærke også giver ret til beskyttelse selvom det ikke registreres.

Bistand ved forretningsledelse? Det er vel en advokatopgave...

Jeg skrev det bare, fordi flere af de advokater, som er varemærkebeskyttet har inddraget Klasse 35 i deres beskyttelse. Og det gør de næppe tilfældigt alle sammen... 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Fashion-seller. Du er meget grundigWink Jeg fastholder nu det, som jeg tidligere har anført - og et reklamebureau og et advokatkontor er ikke samme branche uanset evt. branchekoder.

Til Christian - Hvis du ønsker nærmere vejledning (uden at gå til advokat / bruge penge på spm.), så vil jeg anbefale, at du prøver at ringe til Patent- og varemærkestyrelsen - eller Erhvervsstyrelsen. Men det er rigtig, som Fashion-seller gør opmærksom på, at det koster penge at få ret - Dvs. hvis man kan undgå tvister, så bør man bestemt det.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Rikke Wagenblast Sørensen:

Hej Fashion-seller. Du er meget grundigWink Jeg fastholder nu det, som jeg tidligere har anført - og et reklamebureau og et advokatkontor er ikke samme branche uanset evt. branchekoder.

Jeg har vel ik skrevet noget, som modsiger dine tidligere indlæg? Blot givet trådstarter mulighed for let at læse op på sagerne?

Men hvis et advokatkontor og et reklamebureau ik begge kan høre under Klasse 35, hvorfor varemærkebeskytter en masse advokatfirmaer så deres navn og logo i Klasse 35. Det giver da ingen mening... 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)