Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til fradrag som studerende med virksomhed

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 5. Aug 14
Indlæg ialt: 6
Fra  Ronni Bjørnum Design Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er studerende og har lige startet en enkeltmandsvirksomhed, og derfor meget grøn.

Når jeg udfylder min forskudsopgørelse med mit forventet overskud, går mit fradrag ned fra omk. 4000,- til omk. 800,-. Da jeg er studerende betyder det jo ret meget. Kan det være rigtigt? Og hvad kan jeg evt. gøre? Mit forventet overskud er ikke ret højt. Måske 15.000,- i det her år. 

Håber der er nogen der kan hjælpe :-)

Mvh

Ronni

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:27

Altså du skal jo se det omvendt. Hvis de overskud er tilsvarende højt som dit fradrag falder, er det jo ikke et stort problem. Du kan jo eventuelt sætte dit forventede overskud kunstigt lavt og så tage dit skattesmæk efterfølgende (som jo bare er penge, du havde betalt tidligere - der kan kalkuleres på dette). Endeligt kan du jo danne et IVS, da dette har indflydelse på din personlige økonomi (med mindre du altså udbetaler "løn" til dig selv).

Sidst skal du overveje om 15k er realistisk. Mange kører ikke overskud på deres virksomhed det først stykke tid. Jeg ved ikke her om du forveksler de to begreb overskud og omsætning. Men jeg vil egentligt lige sige, at du, udfra det du skriver, virker til at have rimeligt godt styr på sagerne! Jeg vurderer os til at være omkring samme alder og der er altså mange, som end ikke aner hvad en forskudsopgørelse er og hvorfor de får skattesmæk, når de har tjent meget et år og ikke rettet forskudsopgørelsen. Så hold den i gang, du har det rigtige drive :)!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

skat betales netop ved at fradrag som du bruger i anden indtægt sættes ned - og når det rammer 0 kommer der opkrævning for resten af skatten

Du bliver her sat ca 3200 ned i fradrag - er det om måneden? Det er så ca 12.800 kr for resten af året og det betyder at din skat stiger med din trækprocent gange den nedsættelse eller nok ca 4.000 kr.

Det stemmer vel fint med at du siger du har forventet overskud på 15.000 kr

Groft sagt skal dit fradrag falde med det beløb du har indtastet i overskud - for så kommer du til at betale din trækprocent af præcist det beløb og nu har du jo så i stedet for fradraget 15.000 kr i overskud - minus mere skat grundet nedsat fradrag 4.000 = ca 11.000 kr mere i lommen = dit resultat af virksomheden efter skat

Jeg synes slet ikke du skal overveje IVS ud fra skatteovervejelser når det er de små beløb vi taler om og jeg synes det er superklogt at sætte beløbet lidt højt, for hellere betale lidt for meget i skat (forudsat du kan klare det) og så evt få lidt tilbage når selvangivelsen kommer

Du får ved at betale skatten i år også gjort det korrekt og ingen rente ved for sen betaling (ved først at opgi næste år) eller sågar strafrente

Er du i tvivl om de 15 t - så kan du sætte til 10.000 jo - men sæt til det du realistisk forventer så du ikke skal stå med skuffelsen over en ekstra skat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 5. Aug 14
Fra  Ronni Bjørnum Design Skrevet kl. 10:50

Mange tak for svarende! Det hjalp!

Men bare lige for at være sikker så er overskud det beløb man får efter man har trukket udgifter/materialer fra? Eller skal moms også trækkes fra før man har sit overskud?

Kan I evt. kort forklare de to begreber? Nu er er blevet i tvivl ;-)

Mvh

Ronni

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17

Fra Odense
Tilmeldt 14. Feb 14
Indlæg ialt: 142
Fra  Cooltights Skrevet kl. 12:40

Ved ikke helt hvilken form for virksomhed du driver. 

Men husk at hvis du har indsat eksempelvis 10.000 i din egen virksomhed fra din private konto. Så må du gerne tage disse tilbage igen, uden at skulle betale skat af dette beløb. Bare surt hvis du glemmer at holde styr på et evt. indskud fra din egen konto. Da det jo hurtigt er surt at miste 4.000  af de 10.000 til skattefar, forbi man ikke huskede dette :)

www.cooltights.dk - Produkter som Skins tights, 2XU tights og Stretch tights til alle former for sport!

Fra København
Tilmeldt 5. Aug 14
Fra  Ronni Bjørnum Design Skrevet kl. 12:49

Tusind tak John, super god læsning!

Fra København
Tilmeldt 5. Aug 14
Fra  Ronni Bjørnum Design Skrevet kl. 12:52

Tak for hjælpen Jimmi! Godt at vide :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:12

Jimmi Jensen:
Men husk at hvis du har indsat eksempelvis 10.000 i din egen virksomhed fra din private konto. Så må du gerne tage disse tilbage igen, uden at skulle betale skat af dette beløb.
som jo følger af at du altid kan hæve lige så meget du vil i din personlige virksomhed uden at betale skat  ikke bare penge du har "sat ind" men alle de penge du vil. Alle private hævninger og alle private indsættelser sker uden at påvirke det resultat du betaler skat af - det sker i status under egenkapital og hævninger og indsættelse privat ændrer intet ved resultatet - heller ikke hvis det er langt mere end du har "skudt ind" - som i SKAT PERSONLIG VIRKSOMHED 

Var det et selskab var det lidt anderledes for der skal der tages rente for at låne selskabet penge (skyde ind) og der må der ikke hæves andet end lånet tilbage - uden det er løn eller udbytte

vh John H

Fra København
Tilmeldt 5. Aug 14
Fra  Ronni Bjørnum Design Skrevet kl. 13:45

Hej John, okay. Jeg prøvede at læse dit link : Skat personlig virksomhed. Men det med at man ikke betaler skat af det man hæver forstår jeg vist ikke helt.

Altså hvis jeg tjener nogle penge ved salg af et produkt kan jeg så bare hæve beløbet uden at betale skat af det? Og jeg tænker vel at man skal betale skat af det på et eller andet tidspunkt? Men hvordan holder jeg styr på det? (jeg er ved at lave mig et regneark, men har også oprettet en bruger hos: Billy's Billing.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)