Hej, Jeg er studerende og har lige startet en enkeltmandsvirksomhed, og derfor meget grøn. Når jeg udfylder min forskudsopgørelse med mit forventet overskud, går mit fradrag ned fra omk. 4000,- til omk. 800,-. Da jeg er studerende betyder det jo ret meget. Kan det være rigtigt? Og hvad kan jeg evt. gøre? Mit forventet overskud er ikke ret højt. Måske 15.000,- i det her år. Håber der er nogen der kan hjælpe :-) Mvh Ronni |
Altså du skal jo se det omvendt. Hvis de overskud er tilsvarende højt som dit fradrag falder, er det jo ikke et stort problem. Du kan jo eventuelt sætte dit forventede overskud kunstigt lavt og så tage dit skattesmæk efterfølgende (som jo bare er penge, du havde betalt tidligere - der kan kalkuleres på dette). Endeligt kan du jo danne et IVS, da dette har indflydelse på din personlige økonomi (med mindre du altså udbetaler "løn" til dig selv).
Sidst skal du overveje om 15k er realistisk. Mange kører ikke overskud på deres virksomhed det først stykke tid. Jeg ved ikke her om du forveksler de to begreb overskud og omsætning. Men jeg vil egentligt lige sige, at du, udfra det du skriver, virker til at have rimeligt godt styr på sagerne! Jeg vurderer os til at være omkring samme alder og der er altså mange, som end ikke aner hvad en forskudsopgørelse er og hvorfor de får skattesmæk, når de har tjent meget et år og ikke rettet forskudsopgørelsen. Så hold den i gang, du har det rigtige drive :)!