Til mange forskellige formål kan jeg anbefale Google CSE (Custom Search Engine).
Kort fortalt er det Googles søgemotor, som du kan indsætte på dit eget site og bruge som søgefunktion til indhold på dit eget site og/eller andres online medier.
Den virker glimrende og kan konfigureres og styles på mange måder. Hvis du kan leve med at flashe Googles logo, er den gratis. Ellers koster den fra $100 om året, hvor du også får fuld kontrol med *alt* via et API.
I google cse skal man have tilladelse fra de websites, man putter ind så man kan søge på dem? hvis jeg puttede cola.com ind skulle jeg så have tilladelser fra cola.com?
tror da ikke du skal have tilladelse? Det er vil bare google søgning du laver via din egen side og skulle du først have tilladelse, så ville du skulle bruge 10 mand på fuldtid bare til at få tilladelser hele tiden?
I google cse skal man have tilladelse fra de websites, man putter ind så man kan søge på dem? hvis jeg puttede cola.com ind skulle jeg så have tilladelser fra cola.com?
Du skal ikke have tilladelse fra de websites, du lægger i Google CSE. Det er måske bedst illustreret ved, at du også har mulighed for at få din Google CSE til at søge i "entire web", altså samtlige websider Google har indekseret.
Læs evt. mere om de muligheder du har for at udvælge og filtrere hvad din CSE skal søge i.