Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af lejlighed via ApS - udleje til datter?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Aug 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Har 100% ejerskab af mit ApS med tilstrækkelig egenkapital til at købe mindre ejerlejlighed med flg formål:

* Udleje af den til min datter, som er klar at flytte hjemmefra

* Investering af egenkapitalen

Er dette i praksis et alternativ til traditionelt forældrekøb - eller er der skatteregler osv, som i praksis blokerer for muligheden?

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 15:08

Du kan sagtens købe lejligheden i selskabsregi, dog er der er par ting du skal have in mente.

For det første skal I afregne husleje til markedspris. Det er nok til at overkomme med de sølle huslejer man må tage iflg. huslejenævnet. Dernæst skal du selvfølgelig sikre dig at selskabet må købe lejligheden og udleje denne. Mange ejerforeningers vedtægter indeholder bestemmelser der forbyder dette eller som minimum fordrer tilladelse fra bestyrelsen. Endelig skal du være opmærksom på at du ikke får fradrag i din egen personlige indkomst for et evt. tab (men alt det ved du vel).

Endelig vil en eventuel gevinst være skattepligtig.  

Det var hvad jeg sådan lige kunne komme i tanke om, der er sikkert mere :)

BR

Tilmeldt 4. Aug 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:14

Tak for dit gode og hurtige svar. Havde faktisk ikke lige tænkt over det med vedtægterne. 

Jeg mener at have hørt at udleje til mig selv (hovedaktionær) ville medføre en beskatning i retning af fri bolig - og i den forbindelse tænker jeg også på om udlejning til datter/søn på tilsvarende vis har nogen "bivirkninger"?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:01

jan.steff:
Jeg mener at have hørt at udleje til mig selv (hovedaktionær) ville medføre en beskatning i retning af fri bolig - og i den forbindelse tænker jeg også på om udlejning til datter/søn på tilsvarende vis har nogen "bivirkninger"?

den tror jeg ejendomsinvestor eller andre kan svare sikkert på, men talte vi andre - lidt tilsvarende ting som aktionærlån så ville en datter være så nærtstående at det var som hovedaktionær. Ingen tvivl om at lejen i alle fald skal være markedsbaseret i "den" grad Smile

Hvis den leje, der rent faktisk betales, er lavere end markedslejen, bliver udlejeren vist beskattet af både den betalte leje, og forskellen op til hvad markedslejen i tilsvarende faktisk ville være.

Du skal sådan set også tænke på dine egne vedtægter, da det vel ikke er et formål for dit selskab at købe ejendom og leje det ud - så der skal nok også ændres lidt (og måske en bi branche afhængigt af hvad du ellers laver og omsætter for i andet)

Dit afdrag er ikke en omk for selskabet men det får fradrag for renten - men jo med 24,5% selskabsskat hvor det for privatperson ligger mellem ca 33 og 43% rentefradragsværdi.

Vedr. beskatning ved evt senere salg til datter skal man givet også være skarp på at den sælges til markedsværdi 

Penge der bruges på vedligeholdelse KAN være udgift i virksomheden men er det en type forbedring, så er det ikke

Jeg ville nok checke en del op, om ikke det var bedre at købe den privat til hende

vh John Hannover

Tilmeldt 4. Aug 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 16:10

Det kan nemt gå hen og give problemer nu hvor du udlejer til din datter og ikke en normal "kunde" skal du sørge for en markedspris der helst skal ligge lidt over gennemsnittet i det boligområde + en del andre krav, og der skal sikres at der klart udlejes med det formål at tjene penge og ikke af personlige/familie relaterede grunde.

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 17:22

Der er ingen problemer i at udleje til din datter. Der findes i 1000 vis af eksempler på det. Der er nogle faldgruber men tænker du dig om er der ingen problemer. Afregner du husleje til markedspris bliver hverken du eller din datter beskattet af det.

Hvis du vil være helt sikker kan du spørge det lokal huslejenævn hvad de vil anerkende som husleje i det pågældende område.

BR

Tilmeldt 4. Aug 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 17:32

Ja og husk at lejen hellere skal være lidt høj men sikker, end en lav leje der kan ende med at give problemer og så håbes der at din datter bliver glad for sin nye bolig. God sommer Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:09

Ejendomsinvestor:
. Afregner du husleje til markedspris bliver hverken du eller din datter beskattet af det.
?

Huslejen bliver vel en indtægt for hans ApS minus udgifterne rente f.eks. en indtægt ialt som giver skat - så markedspris kan vel godt give hans ApS skat? Hans datter får ikke skat ved ren markedspris - men udlejer gør vel da det vel normalt må forventes at gi en indtægt, det er ikke let altid at få ren markedsleje til at svar 100% til renten og evt andre udgifter ved lejligheden?

Hvis vi tænker os at hans ApS udlejer til hovedaktionærs datter til en husleje der giver hans ApS underskud eller kun gik i rent 0 - så tror jeg allerede der skat ville kunne stille spørgsmål - for det ville jo bevise, at det var hovedaktionær der ved købet og så udlejning begunstigede nær familie på en måde selskabet næppe ville til ren trediemand

(jeg tror argumenter for at det kun var for værdistigning man købte og udlejede med tab til datter ville give panderynker)

vh John H

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)