Hej alle, Jeg er usikker på, hvad der ville være den mest hensigtsmæssige henvendelsesform - især på tværs af kulturer, selv om jeg kunne forestille mig at internationalt fokuserede firmaer (og universiteter) efterhånden må have udviklet noget lign. en standardmetode. Erfaringer taler for at emails ikke tildeles lige høj prioritet (læs: tages seriøst) verden over; snail mail virker lidt gammeldags og måske endda også decideret malplaceret, hvis man skal have en diskussion eller forhandling i gang. Samtidig virker det også som en stor mundfuld at skulle tage stilling til, hvis man skulle forlange svar over telefonen (i hvert fald indledningsvis), så hvad gør man? Findes der noget der hedder "almen praksis" på området? |
Jeg har ikke selv erfaring med kontakt til universiteter og andre uddannelsesinstitutioner, men der er en generel metode som virker ret godt i USA.
Hvis jeg var i dit sted, ville jeg grundigt undersøge hvem på universitetet der kunne have noget med dette at gøre. Derefter ville jeg finde vedkommende på LinkedIn og forsøge at connecte med vedkommende. Mange her i USA bruger LinkedIn meget, og accepterer stort set alle connections. Når du så er connected med vedkommende, sender du en besked over LinkedIn, hvor du beskriver hvad du arbejder med, og spørg hvordan du kan komme videre. Sørg dog for først at have udfyldt din egen LinkedIn profil, så folk kan se hvem de connecter med.
Denne metode er meget anvendt her i USA, og den er en metode der giver langt bedre resultater end at sende et brev, gribe telefonen og lign. Det eneste der virker bedre, er netværk. Om LinkedIn virker som en døråbner i andre lande ved jeg ikke.
Mvh Carsten