Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvad er ulempen ved en enkeltmands virksomhed?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 02:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Aminoner

Vi er to som Skal til at starte virksomhed sammen

Det drejer som om internet salg - Har ingen forventning om omsætningen

vi Har begge en årlig indkomst på cirka 450.000 hver  - Virksomheden som er net salg skal køres udover vores faste arbejde nu

Vi har overvejet at stifte en enkeltmands virksomhed for at sparer de 2500 det koster at stifte og hvis det bliver en succes lave det om til et holdingsselskab

Vores spørgsmål går på hvad ulempen er ved vi starter en enkeltmands virksomhed ? Eller hvad fordel der kan være i det?

Glæder os til at høre jeres gode råd?

Ha den fedeste uge

/Frederik

Fra Herning
Tilmeldt 28. May 14
Indlæg ialt: 4
Fra  EYKI Danmark Skrevet kl. 03:20

Udfra hvad du skriver bør du læse nedenstående link, hvor de forskellige former for selskaber er beskrevet.

http://startvaekst.dk/virksomhedsformer

Jeg vil mene at det kommer meget an på hvad i skal sælge, da hovedforskellen er om i hæfter personligt for virksomheden eller ej. Som jeg læser det, har i ikke en den største selskabskapital, hvilket gør i kan udelukke ApS, da det kræver i indskyder 50.000 i selskabskapital. I kan dog her i stedet vælge at danne et IVS, som kun koster 1 kr, hvor alt overskud i virksomheden, dog ikke kan hives ud, da virksomheden så kan gå fra IVS til ApS, når den har nået en kapital på de 50.000. Forskel mellem et IVS og en enkeltmandsvirksomhed er den personlige hæftelse, hvor de fleste webshops kan spare en del penge på at fungere som en enkeltmandsvirksomhed, da det heller ikke er så krævende mht. papirarbejde. 

Christian9000:
og hvis det bliver en succes lave det om til et holdingsselskab

Tror du misforstår meningen i et holdingsselskab, og jeg vil derfor også råde dig til at google lidt omkring det, evt. læs følgende: 

http://ivaekst.dk/vaekst/0/3/2/4/holdingselskab

Kort sagt er et holdingselskab noget du danner, hvis du ønsker at flytte dine likvide beholdninger i dattervirksomheder til dette holdingselskab, hvorved du beskytter dine likvider, hvis et af datterselskaberne skulle gå konkurs.. 

Håber det hjalp en smule, og du er altid velkommen til at skrive til mig, hvis du skulle have yderligere spørgsmål :) 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 04:49

Christian9000:
Vi er to som Skal til at starte virksomhed sammen

Hvis I er to, er det ikke en enkeltmandsvirksomhed I skal overveje, men et I/S (enkeltmandsvirksomhed for to eller flere ejere).

Jeg vil til enhver tid fraråde I/S, medmindre det er til konsulentvirksomhed eller anden virksomhedtype, hvor man i princippet bare sælger timer. I et I/S hæfter man solidarisk, så hvis noget går galt, kommer banken, kreditorer etc. og henter pengene der hvor der er nogle at hente, uden at skele til ejerskabsfordeling eller andet.

Jeg kender ikke meget til IVS, så det kunne være en løsning, men ellers ville jeg vælge et ApS og smide det det koster at stifte. Men det kommer også an på hvor seriøse I er. Er det bare noget i vil prøve af, kan et ApS være lidt overkill. Men hvis I går helhjertet ind i det, og er villige til at satse alle de penge og timer det kræver at få succes, bør stiftelsesomkostninger til et ApS heller ikke være et problem. Det er trods alt småpenge ift. hvad I kommer til at investere i varelager, markedsføring, shopplatform etc.

Mvh Carsten

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)