Har forsøgt at skrive det højere oppe - selskaberne drives selvstændigt, der er ingen sammenblanding af nogen art - udover det er samme Holding selskab der er ejer! Men, man kan jo godt have flere virksomheder registreret under sin Dinero licens - mit spørgsmål er så: Hvis man nu drev "normale" virksomeheder, altså virksomheder, hvor der var momsfradrag og dermed intet med lønsum - så er kontoplanen for virksomhed A og virksomhed B jo ens (ligesom at Carlsberg og Royal Unibrew jo teoretisk set kan have samme kontoplan. I mit tilfælde har virksomhed A ikke momsfradrag men skal betale lønsum og virksomhed B har momsfradrag og ingen lønsumsafgift. Hvis man laver selvstændig kontoplan for hver virksomhed i Dinero, så er der jo ingen problemer – men som jeg umiddelbart ser det, så har man kun en kontoplan. Har jeg misforstået Dinero her – så er løsningen jo enkel. Ellers, kan jeg vel – som beskrevet ovenfor, lave kontoplan med 7240 Telefoni, som altid benyttes i virksomhed B og aldrig i A, og 7242 Telefoni lønsum, der altid benyttes i A og aldrig i B. Er det løsningen? Jeg kunne selvfølgelig købe to Dinero licenser, men dels ser jeg ingen grund til denne ekstra omkostning, dels er overblikket noget nemmere hvis jeg har det hele et sted.
|
når det som det nu står er to regulære selskaber ejet af fælles holding så 3 regnskaber - et for hvert drifts ApS/A/S og et for holding
Krav om lovpligtig arbejdsskadeforsikring for dig selv i begge de to drifts selskaber hvis du er aktiv (direktør eller andet uanset løn eller ikke løn) - begge indberette fri telefon hvis begge betaler fri telefon men du kommer kun i skat af EN fri telefon i alle fald - begge skal arbejdsgiverregistreres for dette - uanset du får løn eller ikke
3 årsrapporter / årsregnskaber til skat -
Stadigt lovligt at ha ET selskab der driver både lønsumspligtig aktivitet og momspligtig og i så fald OK som du angav med telefonen idet der ville være moms fradrag i forhold til den momspligtige del og ikke for det den bruges til den lønsumpligtige (og bruger du den privat skulle momsen dér så tilmed deles igen da der så ikke var momsfrarag for privat brugs % delen )
vh John Hannover