Jeg har nogle spørgsmål omkring freelance webprogrammering. Det lyder sådan. Jeg kunne godt tænke mig at sælge mindre løsninger/scripts til private - online selvfølgelig - altså løsninger/scripts ligesom CMS, meningsmålinger, gæstebøger, debat forums o.lign. Er der nogen speciel regel for det? Kan jeg bare oprette et domæne og derefter sælge til forskellige mennesker, eller skal jeg have opstartet et enkeltmandsfirma for at kunne gøre dette? Da jeg ikke er fyldt 18 år, ved jeg ikke om jeg allerede nu kan starte sådan et firma. I så fald, hvad koster det?
Måden at sælge på har intet at gøre med PBS at gøre, men der i mod at jeg udleverer kunden mine bankoplysninger også indsætter kunden nogle penge, og derefter sender jeg løsningen pr. email, over MSN eller lignende.
Der er en minimumsgrænse hvorunder man ikke skal momsregistreres (mener det er 20.000 om året). Så hvis jeg var dig ville jeg kaste mig ud i det, men husk at opgive indtægten på frikort eller årsopgørelse. Hvis du kan se du kommer over minimumsgrænsen, så kontakter du dit lokale SKAT-kontor, og beder dem hjælpe/vejlede. Dem jeg har snakket med har været særdels flinke. I værste fald kan du jo lukke hjememsiden når du har tjent 19.000.
Som Jesper skriver, behøver du ikke at momsregistrere dig før du har en omsætning (et salg) der overstiger 50.000kr årligt. En momsregistrering koster ikke noget.
Det kan godt lade sig gøre at stifte et enkeltmandsfirma, og blive momsregistreret før du fylder 18, men det er ikke altid lige nemt, da det kræver du først bliver økonomisk myndig. Jeg kender en der har været igennem det, og vil ikke anbefale dig at kigge på den mulighed før du er kommet i gang, og kan se at det går godt.
Men ellers er dine planer bestemt mulige. Jeg startede også selv før jeg fyldte 18, og jeg kan kun anbefale det, for du kan nå at gøre dig en masse erfaringer, og indsamle en masse viden fx ved at læse her på Amino, så du er klar til at blive momsregistreret når du fylder 18. Held og lykke med dit projekt.
Jeg har ét enkelt spørgsmål mere - kunder! Så er det vel ikke sikkert, at jeg kan få så mange kunder, når jeg for det første ikke har nogle sikkerhedsmærker (tænkte bl.a. også på E-mærket). Så det er vel ikke det helt vilde, at man ville kunne tjene. Så skal det virkelig opgives på frikortet?
Det er heller ikke tiltænkt, som en større forretning her i starten, men mere bare en hobby, hvor folk - hvis de mangler et eller andet - kan få det lavet til billige penge.
Hvis du ellers får opbygget dig en flot side med en professionel udstråling, så tror jeg det giver kunderne mere tillid en fx e-mærket, som jeg har hørt fra flere, ikke har nogen mærkbar betydning for forretninger, med mindre de fx er listet i prisdatabaser som edbpriser.dk.
Du skal opgive overskudet af din virksomhed på din selvangivelse, den skal påføres som B-skat. Du kan evt. ændre din forskudsopgørelse på skats hjemmeside.
Jeg har webprogrammeret i virkelig lang tid, men har aldrig tænkt på, at gøre det til virkelighed (altså virkelig seriøst), at sælge mindre scripts. Så jeg ved ikke, hvor længe det holde. Jeg har ikke så meget forstand på det med, at jeg skal opgive mine indtægter til Skat osv.
Jeg synes selv, at jeg designer "udemærket". Så nogle kunder burde det da blive til. Det design jeg vil bruge er online på http://touchable.dk/Manio-V1/, som faktisk skulle have blevet til en spilportal, men det blev ikke til så meget. Så derfor bruger jeg designet til - måske - kommende salg af scripts.
Jeg kan godt forstå du synes det virker uoverskueligt at starte op, jeg brugte også utroligt lang tid på at finde ud af hvordan og hvorledes det skulle gribes an, og hvad og hvordan jeg skulle indberette til skat. Men det er faktisk meget simpelt at indberette dine indtægter til skat. Hvis du ikke har for mange kunder, og dermed et rimeligt simpelt regnskab, kan du nøjes med et regneark til at holde styr på dine indtægter, og evt. udgifter. Når du så modtager din selvangivelse til foråret, går du ind på skat.dk med den tastselvkode der står på selvangivelsen, og tilføjer det overskud du havde ved årsskiftet som B-indkomst.