Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er virksomhed værd

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ville høre om der er nogen der ved hvordan man fastsætter værdien af en virksomhed i forbindelse med et salg.

Jeg går ud fra at det er baseret på hvad virksomheden reelt har i overskud, men hvordan regner man det ud. ? er godt klar over der er mange andre ting der også spiller ind, men der må da være en gylden regel eller et ca.

Tilmeldt 3. Aug 06
Indlæg ialt: 605
Skrevet kl. 11:44

hej

Jeg mener jeg tidligere har læst her på Amino hvordan man regner det ud.

Prøv at kigge lidt rundt eller bruge søgefunktionen så tror jeg du finder noget med formler.

mvh

Morten

www.IndustriBasen.dk Find din nye Lastbil, Traktor eller gaffeltruck

Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:31

Der findes nogle generelle beegningsmetoder du kan google på søgeord og finde regnearksmodeller herfor.

Sluttelig ender det altid ud i en faktor gange et resultat før afskrivninger og skat inklusive renter, netto fra denne sum fratrækkes rentebærende gæld og du har i princippet en virksomheds værdi.

Faktoren der anvendes er meget forskellig afhøngig a hvilken branche og herunder type af virksomhed. f.eks en virksomhed der har mange abonnementskunder er generelt mere værd i det der her er tale om en "sikret omsætning" med et beregneligt dækningsbidrag.

Generelt handles virksomheder med et faktor spread i niveau á 4-9 i faktor.

Ved slutforhandliger om en virksomheds værdi er det i sidste ende købmandsskab det kommer an på.

Jeg håber du kunne bruge indlægget

Med venlig hilsen

Lars

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 11:50

Der er "desværre" ikke en univesal model til beregning af en virksomheds værdi. Som så meget andet er det et spørgsmål om udbud og efterspørgsel.

Ud over virksomhedens resultat er der mange faktorer, som køber vil indregne i værdien. Det er f.eks. branche (et det en vækstbranche?), markedsandele/konkurrencesituation, ledelsen (fortsætter ledelsen eller skal det være et management buy in?), er der (internationalt)potentiale? og meget andet.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)