Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsfirma - Hævning - B-Skat

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Apr 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et enkeltmandsfirma og har lavet en større "kontant hævning". Der skal jo svares B-Skat af denne - men hvornår?

1) Efter udfyldelse af udvidet selvangivelse (om ca 1 år)

eller

2) Frivillig indbetaling af b-skat (nu via skats hjemmeside)

Hvor går grænsen mellem 1 og 2? 

Jeg er IKKE interesseret i at ændre min skat (forskudsopgørelse) da min ekstra indtægt er svingende.

Mvh

Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:46

1 Dine hævninger skal du ikke betale skat af. De foretages i status (mellemregning under egenkaptial som privat hævet) og slet ikke i drift og påvirker derfor ikke dit resultat og ikke din skat - læs: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

2. Du skal beskattes i det år du har overskuddet - 2013 overskud skulle betales skat af i 2013 - 2014 i 2014

Normalt gør man det - uanset jeg har læst du ikke vil ændre forskud, ved at stille og roligt ændre forskud - du kan jo f.eks. bare indlægge det som du mener bliver årets overskud lavt i starten og så ændre, det er sådan set lovens krav - men ellers kan du lave frivillig indbetaling i løbet af det år som overskuddet omfatter

venter du til selvangivelse, så vil skat KUNNE komme lidt efter dig hvis du gør det til en vane (og skat vil normalt også selv sætte dig i indtægt af din virksomhed i forskud - men ellers sker der bare det, at du betaler dag til dag rente for perioden fra 1/1 året efter indtil du har betalt skatten og fra Juli dertil en strafrente ved den for sene betaling,

Jeg råder altid til at bruge forskud og få fordelt skatten pænt hen over året - gerne ved at ændre forskud et par gange under året, efterhånden som man kender sit resultat

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Apr 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:58

Hej

Tusind tak for hurtigt svar. Jeg er klar over, at der ikke (direkte) skal betales skat af hævninger, og når jeg laver en resultatopgørelse (i e-conomics) så påvirker disse hævninger ikke resultatet. Men da jeg HAR lavet hævningen og reelt realiseret en del af firmaets overskud (som er repræsenteret af hævningen), så vil jeg gerne betale skatten af hævningen. Jeg laver kun hævningen, da jeg er sikker på overskud (læs: ingen store udgifter resten af året)

(At jeg betaler skatten udfra beløbet som jeg har hævet eller et mindre beløb hæves og skatten betales direkte fra firmakontoen er vel ligegyldigt når det er et enkeltmandsfirma? Eller?)

Tak for rådet ang betaling af skatten pænt henover året.

Go' Sommer, mvh

Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:06

du kan enten tage 44% af det du har hævet hvis du mener det er = overskuddet og betale fra det (44% er gennemsnit hvis du ikke har topskat - af AM bidrag og alm bundskat) - eller hvis du betaler det fra firmakontoen, så igen jo bogføre beløbet som privat hævning hvad det jo så bliver

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)