Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. befordring og rejseudgifter?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 07
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen

Jeg har et lille spørgsmål angående befordring og rejseudgifter. Jeg er freelance webdesigner, og har arbejdet i Odense ialt 10 dage i sidste måned. Jeg er lidt i tvivl om, hvad der er bedst at gøre når jeg skal skal bogføre mine rejseudgifter.

Hvis vi f.eks. siger jeg har fået 10.000 + moms, altså ialt 12.500 udbetalt fra firmaet i Odense. Så kan jeg vælge at fradrage med standardtaksterne, som er omkring 429 kroner om dagen for rejseudgifter, og dertil kommer så min befordring. Meeeen, hvad sker der så med den moms jeg egentlig har betalt for storebælt-billetten, mine frokoster, osv? For hvis jeg fradrager med standardtakster, og vi siger jeg f.eks. kan fradrage 6000 kroner, så skal jeg vel stadig betale de 2500 i moms til staten?

Men hvis jeg tager min faktiske udgifter og bogfører dem som udgifter, så vil jeg jo have en masse moms, som så gør jeg ikke skal betale alle 2500 i moms tilbage til staten?

Jeg forstå det vist ikke helt. Nogen der har lyst til at give en forklaring og måske fortælle mig hvad der kan være bedst at gøre i min situation?

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går ud fra at de 2500 er udgående moms på dit salg til virksomheden i odense. Dem skal du betale ligemeget hvilken model du vælger. Du kan så trække noget af momsen fra på dine omkostninger. Broafgift kun hvis det er en gulpladebil og mad kun en 1/4 af momsen.

Nedenstående er sakset fra SKAT.dk

"Er du selvstændigt erhvervsdrivende kan du ikke få skattefri rejsegodtgørelse. Du kan i stedet trække rejseudgifter fra i det omfang, at du har været på en erhvervsmæssig rejse. Betingelserne for at være på rejse er de samme for selvstændigt erhvervsdrivende som for lønmodtagere.

Du kan enten fratrække de dokumenterede, faktiske udgifter til kost, småfornødenheder og/eller logi på rejse, eller du kan vælge uden dokumentation at fratrække rejseudgifter med de standardsatser, der gælder for lønmodtagere i de samme erhverv og på de samme betingelser.

Uanset om du tager fradrag for de dokumenterede faktiske udgifter eller for udokumenterede udgifter med standardsatserne, kan du tage fradraget i den personlige indkomst."

Du kan læse mere her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1659589&vID=201603&i=16#i1659589

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)