Jeg har stort behov for gode råd og sparring i mit livs dilemma. I perioden 2001-2006 udvikler jeg et unikt forretningskoncept som jeg desværre ikke formår at realisere alene. Selvom potentialet og behovet var stort. Jeg går til min gode ven gennem flere år og i december 2006 og vi aftaler at "Det kan vi løfte sammen".. I månederne efter laver vi et ApS og indskyder hver 65.000.- og han bliver 50% ejer - selvom han intet har med til selve forretningsideen. MEN han var jo min ven så selvfølgeligt skulle han have 50% (Min første store fejl). 1. feb07 går vi så igang og finder hurtigt 2 andre medspillere/partnere. Så vi bliver 4: A. 37% (mig) B. 37% (min ven) C. 16% (ny partner) D. 10% (ny partner) Igennem de sidste 8 måneder har vi (undtagen min ven) knoklet r.... ud af bukserne. Min såkaldte ven har slet ikke kunnet løfte hans opgaver (Han skulle står for hele konceptudviklingen - da han er kreativmand). Derudover har han været særdeles destruktiv i alle processer med bl.a. vredesudbrud, manglende selvværd, og opført sig som et stort utilpasset barn. Så nu skal han ud.... Desværre står der ikke noget om hans opgaver i partneroverenskomsten :-( Status: Vi har ikke tjent en krone endnu Vi forventer at omsætte for over 10 mill. i det kommende år (netto fortj, 2 mill) Dyb spild og manglende tillid som er ved at lukke virksomheden Jeg har ikke penge til at købe min ex-ven ud Hvad kan jeg gøre????
Lige nu ønsker jeg at han afleverer halvdelen (18%) af hans andel og bliver en "hvilende partner" som ikke længere er en del af forretningen - udover partnermøder. Hvordan kan man tvinge eller købe en partner ud, uden at have penge til dette? Håber på gode råd - da jeg er midt i et mareridt :-(
|
Ja, det lyder ikke som en rar situation du/I er havnet i.. men hvad er din ven selv interesseret i? Ønsker han at fortsætte, eller er han villig til at forlade selskabet?
Hvis han er klar til at sælge, så er løsningen vel ligetil. Skaf kapitalen - ved banklån eller evt. ved at I 3 resterende partnere køber 1/3 hver. Når I ikke har omsat en krone endnu burde prisen være overkommelig..og med de flotte udsigter vil banken vel gerne stille et lån til rådighed. Et andet alternativ er selvfølgelig en ny 4. partner - evt her fra Amino?
Hvis I ikke kan blive enige om en pris, er der vel også muligheden at køre projektet over i et nyt ApS...!? Hvis ingen har patent/rettigheder til idéen, så er det vel reelt en mulighed