Sidder i weekenden og taster de sidste 2 kvartaler ind i SUMMA. Har først lige fået det og efter at have snakket med en revisor blev jeg jo klar over jeg blev nød til at køre de 3-400 bilag ind lige fra starten af.. Det har jeg så gjort, eller dvs kørt dem ind fra 01.04 til 29.09.
Men da der er startet fra blank passer bankkontoen osv. ikke med virkeligheden. Fik at vide at jeg skulle finde ud af hvornår firmaets aktiviteter startede på kontoen og så sætte det ind som startkapital og gennemgå kontoudtog osv for at regulere for evt. personlig brug. Men firmaet er startet meget underligt op, (var ikke meningen det skulle være stort i starten) så aktiviteterne spreder sig over 3 forskellige bankkonti, den ene i dag lukket med blandet erhverv og personlig på dem alle.. (noget lort ja.. )
Den 29.09 blev der lavet en status over kontoerne så jeg ved hvor meget der rent faktisk burde stå i bogføringsprogrammet. d. 29.09
Mit spørgsmål er så, hvordan kan jeg rent teknisk ordne den? Er der ikke en måde man "bare" kan lave en udligning, indskydelse i firmaet eller lign. så det passer derfra og frem?
Har siddet og kigget på bankkontierne for at køre dem slavisk igennem.. Men er faktisk helt i tvivl om hvordan man skal gøre det? Hvordan bogfører jeg en privat transaktion? Ind såvel som ud af kontoen.. Skal jeg køre dem som Indskud/Hævning hver gang jeg har brugt brugt kortet i den lokale brugs, eller har overført penge fra en anden privat konto?
Aha okay.. Det vil jeg prøve.. Bruger summa og har ikke umiddelbart en "privat forbrug" konto, men opretter vel bare en.. Den skal vel oprettes under egenkapitalen sammen med mellemregninger osv?
Når man bogfører efter kontoen uden at have egentlige bilag, skal man så bare skrive "ifølge konto" og så ignorere at det tilhørende bilagsnummer ikke eksisterer i mappen?
Nej, du må ikke ignorere, at der mangler et bilags nummer i mappen. Bilags numre er nemlig til for at kontrollere, at alle numre er der, og så forsvinder ideen lidt.
Men du kan bare tage en kopi af kontoudtoget og markere den relevante postering, eller udskrive selve posteringen fra netbank og så bruge den som bilag.
Aha okay.. Det vil jeg prøve.. Bruger summa og har ikke umiddelbart en "privat forbrug" konto, men opretter vel bare en.. Den skal vel oprettes under egenkapitalen sammen med mellemregninger osv?