Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af dansk/tysk moms i Dinero...?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis:
Jeg er godt klar over at det ikke skal momsfakturaen når jeg handler i Tyskland.
så ved du jo også at du ikke skal trække moms fra - du kan jo kun trække moms fra hvis der har været moms på = dansk moms og sælger var dansk momsregistreret osv. Kun den moms kan trækkes fra, alt andet - reverse charge, EU moms, uden for EU  er statistik der ikke giver fratræk men udelukkende angives korrekt så længe du køber til firmaets brug

HVIS du f.eks. købte en computer i firmaet OG du skulle ha den 50% privat/50% firma, så ville du skulle lægge 25% af værdien på i salgsmoms men kun måtte trække halvdelen fra i købsmoms (svarende til firma brugsandelen). Det er netop fordi importmoms KUN er "gratis" når du køber til rent firmabrug - og eller skal du betale moms som alle andre med privatbrug

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Nov 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:20

Hejsa,

Jeg har læst tråden, og mit spørgsmål falder lidt imellem. Jeg har købt noget så simpelt som en trådløs mus i en lufthavn i Tyskland til den nette sum af 39.99Eur, hvoraf 19% er Tysk moms.

Da musen udelukkende skal bruges til firma pc, ville jeg mene at jeg ville kunne trække momsen fra. Men da den jo blev betalt i tyskland allerede, kan jeg måske ikke trække den fra nu!!

Eller er der en snedig måde at få den bogført på i Dinero, så det både er lovligt og jeg vil kunne trække de 19% fra i min danske momsregnskab?

Det er ikke så meget beløbet her på små 8Euro som det er princippet! Kunne jo have købt en dyr PC i en almindelig butik et sted i EU, og så bliver det jo et anseeligt beløb!

På forhånd tak

Kristoffer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46

Det besværlige er at når du køber noget - en vare - og betaler moms i andet land, så kan du slet ikke trække momsen fra, ikke som moms, og heller ikke som udgift, da du ses som en der personligt har påtaget dig den risiko - dog kan du hvis beløbet er under 50 euro trække fra for forbrug i landet og det er det jo her

Du skal derfor bare tage det fulde beløb som udgift på konto UDEN moms og nej - du kan aldrig nogensinde trække andet end en dansk moms der tydeligt fremgår fra dansk leverandør fra i moms.

Det er derfor du IKKE skal købe en PC og selv tage den med. Den skal sendes eller - du skal kunne aftale med sælger, at du sender dokumentation for at varen forlod tyskland, og sælger så vil sende dig kreditnota for den PC

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Nov 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:08

Super John, 

Tusind tak for hurtigt svar :-)

Mvh

Kristoffer