Jeg får lavet og køber mine produkter i et tysk firma og betaler selvfølgelig uden moms, da jeg er moms-registreret. Jeg opretter købet i Dinero som EU-erhvervelser varer (rubrik A-varer)
Når jeg sælger varen til kunden som har bestilt den, smider jeg så de 25% moms oveni min pris. Synes så lige pludselig at det er meget jeg skal betale til SKAT (momsregnskab) fremfor hvis der havde været købsmoms på mine tyske køb, ligesom der er på mine danske køb. Læste et sted at loven er blevet lavet om, så det er sådan nu... Er det rigtigt..?
Tænkte på om jeg måske bogførte det forkert i Dinero... Har lige startet min enkeltmandsvirksomhed, så har det stadigt lidt svært med bogføringen.
Kan man slette/rette i sine køb og salg i Dinero, hvis jeg nu har kvajet mig...?
Jeg får lavet og køber mine produkter i et tysk firma og betaler selvfølgelig uden moms, da jeg er moms-registreret. Jeg opretter købet i Dinero som EU-erhvervelser varer (rubrik A-varer)
Hvorfor er der ikke købsmoms på 19 eller 25%.?
Når jeg sælger varen til kunden som har bestilt den, smider jeg så de 25% moms oveni min pris. Synes så lige pludselig at det er meget jeg skal betale til SKAT (momsregnskab) fremfor hvis der havde været købsmoms på mine tyske køb, ligesom der er på mine danske køb. Læste et sted at loven er blevet lavet om, så det er sådan nu... Er det rigtigt..?
Tænkte på om jeg måske bogførte det forkert i Dinero... Har lige startet min enkeltmandsvirksomhed, så har det stadigt lidt svært med bogføringen.
Kan man slette/rette i sine køb og salg i Dinero, hvis jeg nu har kvajet mig...?
Mvh.
Dennis
Hej Dennis.
Dinero gør det helt rigtige i denne forbindelse.
Hvis der var 19/25% moms på, skulle du jo bare give mere for varen = samme effekt.
Der er nok en af de andre som kan give dig en større uddybning på dette :)
Din salgsmoms er ikke noget du betaler rent faktisk, det er din kunde der betaler og det er kun private kunder for firma kunder med moms, trækker den jo fra igen. Salgsmoms er slet ikke en del af din drift og dit driftsregnskab men bare noget du opbevarer og indbetaler på vegne af dine kunder
Læste et sted at loven er blevet lavet om, så det er sådan nu... Er det rigtigt..?
Der faktureres uden moms fordi momspligten, som hovedregel, overgår til køber, jf. Momsloven, der trådte i kraft 1. januar 2010. Den indberetning du laver, er, som John også skriver, ren statistik. Din leverandør indberetter salget til 'EU-salg uden moms'.
OK - Så der er ikke momsfradrag på de vare jeg køber i Tyskland. Jeg lægger selvfølgelig de 25% oveni når jeg sælger varen igen i DK.
Så med hensyn til mit momsregnskab som jeg laver hvert kvartal, så ville det være bedre hvis jeg købte vare i DK, i stedet for Tyskland... da jeg ikke kan trække købsmomsen fra mine tyske vare. Er det rigtig forstået..?
Undskyld, men jeg skal bare lige forstå det 100% :-)
Så med hensyn til mit momsregnskab som jeg laver hvert kvartal, så ville det være bedre hvis jeg købte vare i DK, i stedet for Tyskland... da jeg ikke kan trække købsmomsen fra mine tyske vare. Er det rigtig forstået..?
nej for tyskerne lægger jo ikke moms på - så du køber UDEN moms fra tyskland og bogfører bare importmoms. Du sparer derfor momsen og får ikke en fordel ved at købe i DK hvor du får 25% moms oven i prisen
Købte du i DK ville der komme 25% moms på og dem kunne du så modregne din salgsmoms - en gang til om til linket om moms og skat for begyndere, for det er vigtig du er med her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html og moms er slet ikke en del af dit resultat. Den du betaler når du køber i DK får du tilbage, og den du lægger på når du sælger er IKKE en del af dit resultat - det betales af slutbrugeren VIA dig men det er ikke en del af dit resultat (ellers ville du betale skat af salgsmoms jo )
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
OK - Så der er ikke momsfradrag på de vare jeg køber i Tyskland. Jeg lægger selvfølgelig de 25% oveni når jeg sælger varen igen i DK.
Undskyld, men jeg skal bare lige forstå det 100% :-)
Det er jo helt tydeligt, at du ikke har undersøgt reglerne for EU-handel og det burde du nok have gjort :)
Når du er CVR og momsregistreret og handler indenfor EU, vil der være en række andre regler. Hvor du i Danmark blot trækker momsen fra, skal du ved EU-handel oplyse dit CVR-nummer og de vil så lave en faktura, hvor der ikke er angivet moms (og hvor du selvfølgeligt heller ikke betaler det). Du skal så blot holde styr på den (teoretiske) EU-importmoms, som fungerer som ren statistik for SKAT/staten. Gør dig selv den tjeneste, at læse om det her: