Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan afregner I egen løn?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jul 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal til at starte eget privatejet firma. Men hvordan klarer I det med løn til jer selv?

1. Laver man bare en privat hævning i banken

eller

2. Skal man have et lønsystem og derigennem lave lønudbetaling? (Og hvad så med am-bidrag og hvad det ellers hedder?)

Og er det noget med at firmaet kan indbetale til ens pension? Hvordan klares det nemmest?

På forhånd tak til alle der giver et input!

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 12:32

Hej

Du har nok en enkeltmandsvirksomhed. Der er det du hæver fra virksomheden løn og du bliver beskattet af dette ved årsafslutning. Du betaler løbende til a- skat og am-bidrag gennem din b-skat. Du behøver derfor ikke et lønsystem. (du har vel bogføringsystem til selve bogføringen)

Vedr. pensioner er der særlige gunstige regler for selvstændige erhvervsdrivende. Bl.a. kan du ved afståelse af din virksomhed indbetale noget af det skattemæssige overskud på ophørspension. Derudover kan du indbetale, og få fradrag, for 30% af dit skattemæssige resultat for hvert regnskabsår. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

som enkeltmandsvirksomhed eksisterer begrebet løn ikke. Du må hæve alt det du vil, det sker kun via status og påvirker derfor ikke dit resultat og dermed heller ikke din skat - læs hvordan man BESKATTES I PERSONLIG VIRKSOMHED HER 

pension har sine egne regler til og med 2014 - 30% af overskud - godt forklaret af JYSKE BANK men alle banker kan klare den, det var bare det første link der fald ind og det er korrekt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:08

Cookie - John Hannover:
pension har sine egne regler til og med 2014 - 30% af overskud

Der er mulighed også for 30 procent efter 2014. 2014 er alene sidste frist for indbetaling af virksomhedens overskud på ratepension. Efter 2014 kan de 30% af overskud placeres på en livsvarig pension.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:04

Henrik Koudahl:
Der er mulighed også for 30 procent efter 2014. 2014 er alene sidste frist for indbetaling af virksomhedens overskud på ratepension. Efter 2014 kan de 30% af overskud placeres på en livsvarig pension.
helt korrekt - livsvarig pension - eller livrente som jeg tror de normalt kalder den har ingen grænse - heller ikke den normale 50 t grænse

Henrik jeg går ud fra, at hvor man ved livsvarig pension / livrente - normalt skal fordele fradraget over en årrække (vel 10 år med 50 t hver) hvis det er over 50 t og man ikke indbetaler mere end som en engangsindbetaling - så skal man ikke dele det over flere år hvis det er de 30% overskud man bruger  - eller?

Og rent praktisk - som ekstra bemærkning - ret mig hvis fejl Henrik - så skal man indbetale 2014 pengene i 2014 ud fra forventet overskud og så når man kender regnskabet, kan man hæve pengene tilbage, hvis det viser sig overskuddet blev mindre end  ventet - uden skattekonsekvens - man må ikke vente med at indbetale til året efter hvor man kender overskud men skal indbetale på forventningen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:15

Cookie - John Hannover:
så skal man ikke dele det over flere år hvis det er de 30% overskud man bruger  - eller?

Nej. Som selvstændig erhvervsdrivende har man mulighed for at bruge et særligt opfyldningsfradrag for selvstændige. Størrelsen af dette opfyldningsfradrag svarer netop til 30% af overskuddet i det pågældende år.

Jeg er helt enig i din "ekstra bemærkning". Din beskrivelse rammer plet. Den selvstændige kan også overveje at lade det overskydende beløb stå med henblik at fradrage det det i det efterfølgende år. Fordelen ved dette kunne være at beløbet er kreditorbeskyttet (nu skal vi ikke give nogen gode ideer).

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)