Jeg har været inde og læse på diverse sider om købsmomsfradraget og er stødt på et par spørgsmål. Hvordan er det helt præcist det fungerer. Den moms jeg betaler ved et evt. køb af varer kan jeg trække fra i skat, så mit årlige skattefradrag bliver højere? Hvis jeg tidligere i år har arbejdet hos en virksomhed og været lønmodtager og dermed betalt skat af den løn jeg fik der, kan mit købsmomsfradrag i min egen virksomhed, som jeg starter senere på året, så gå ind og bevirke at mit samlede skattefradrag fra i år bliver højere, og jeg derved vil få penge tilbage i skat næste år eller kan det ikke sættes sådan op? Måske et par kringlede spørgsmål, og det er ikke sikkert de er helt forståelige, eller at jeg har forstået det rigtigt, men så må i endeligt spørge ind eller gå ind og rette mig, for jeg er rimelig ny i den her sammenhæng. |
Dit moms regnskab er et "selvstændigt" regnskab du har "indeni" dit regnskab og som du løbende udligner negativt eller positivt med SKAT, og det har således intet med dit skattefradrag at gøre.
Dit regnskab vil udvise købsmoms og salgsmoms for alle dine transaktioner i firmaet og differncen på disse to beløb skla du så enten betale til SKAT eller have retur fra SKAT. Hvordan dine momsperioder ligger afgør hvortit og hvornår dette sker.
Håber du kan bruge dette hurtige svar til at kaste en smule lys over spørgsmålet.
"Cookie" har en blog her på Amino, hvor du kan læse meget mere om regnskab og moms.
Med venlig hilsen
Søren