Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad mener du? Er Danmark på vej ud af krisen?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Mar 14
Indlæg ialt: 1562
Fra  Debedstepriser.com Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har det været fremme i medierne at der er ved at kommet gang i eksporten og flere lande i fx EU er i bedring. Hvad er din oplevelse, er vi på vej ind i et opsving, eller er det bare ønsketænkning, at vi er på vej ud af krisen?

Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 257
Fra  FixApple Skrevet kl. 22:47

Hvis man ser det ud fra statistikbanken og sammenligner med tidligere økonomiske kriser i Danmark, så har vi ikke været i en krise siden starten af 2013.

Tilmeldt 9. Mar 14
Fra  Debedstepriser.com Skrevet kl. 22:53

Mads Henrichsen:
Hvis man ser det ud fra statistikbanken og sammenligner med tidligere økonomiske kriser i Danmark, så har vi ikke været i en krise siden starten af 2013.

Det er rigtig nok, men det har ikke betydet til ret mange nye jobs?

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 23:27

Jeg tror at mange virksomheder har måtte afskediget en del medarbejdere ifm. krisen, og er kommet til den konklusion, at de godt kan køre med et mere lean setup. Jeg tror ikke at alle "tabte" jobs kommer tilbage, nogle jobtyper, nok især ufaglærte og jobs til folk med lav uddannelse, vil nok ikke komme tilbage i samme omfang som de er tabt.

Så min umiddelbare tanke er, at hvis man forventer at det kommer til at se ud som før krisen, så kommer man til at vente længe. 

Mvh Carsten

Tilmeldt 9. Mar 14
Fra  Debedstepriser.com Skrevet kl. 00:18

Carsten Jacobsen:

Jeg tror at mange virksomheder har måtte afskediget en del medarbejdere ifm. krisen, og er kommet til den konklusion, at de godt kan køre med et mere lean setup. Jeg tror ikke at alle "tabte" jobs kommer tilbage, nogle jobtyper, nok især ufaglærte og jobs til folk med lav uddannelse, vil nok ikke komme tilbage i samme omfang som de er tabt.

Så min umiddelbare tanke er, at hvis man forventer at det kommer til at se ud som før krisen, så kommer man til at vente længe. 

Mvh Carsten

Men det går vel bedre og bedre alligevel for de fleste virksomheder ?

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 00:35

erjegher:

Ja, men mange virksomheder lærer også af kriser.

Jeg arbejdede engang for en virksomhed, som var i en (voksende) krise. Der blev skåret ind til benet hvor man kunne, og inden jeg forlod virksomheden, var vel omkring 15% af medarbejderne fyret. Det interessante var, at man ikke kunne mærke det. Så hvis virksomheden havde gjort et come-back (hvilket de ikke gjorde, direktionen nægtede at indse at produkterne ikke var dem markedet efterspurgte), ville disse 15% aldrig blive ansat igen. Hvorfor skulle man? 15% var væk, uden man kunne mærke det. Men i de fede år ansatte man bare på livet løs, uden at tænke i effektivitet.

Jeg tror at mange virksomheder har oplevet noget lignende de seneste år, primært fordi de har været nødt til at tænke på effektivitet og i hvad der skaber noget på bundlinjen.

Mvh Carsten 

Tilmeldt 9. Mar 14
Fra  Debedstepriser.com Skrevet kl. 05:05

Carsten Jacobsen:

erjegher:

Ja, men mange virksomheder lærer også af kriser.

Jeg arbejdede engang for en virksomhed, som var i en (voksende) krise. Der blev skåret ind til benet hvor man kunne, og inden jeg forlod virksomheden, var vel omkring 15% af medarbejderne fyret. Det interessante var, at man ikke kunne mærke det. Så hvis virksomheden havde gjort et come-back (hvilket de ikke gjorde, direktionen nægtede at indse at produkterne ikke var dem markedet efterspurgte), ville disse 15% aldrig blive ansat igen. Hvorfor skulle man? 15% var væk, uden man kunne mærke det. Men i de fede år ansatte man bare på livet løs, uden at tænke i effektivitet.

Jeg tror at mange virksomheder har oplevet noget lignende de seneste år, primært fordi de har været nødt til at tænke på effektivitet og i hvad der skaber noget på bundlinjen.

Mvh Carsten 

Tror du at flere private vil til at bruge flere penge igen? Måske ikke på helt samme niveau som før.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 05:22

erjegher:
Tror du at flere private vil til at bruge flere penge igen? Måske ikke på helt samme niveau som før.

Absolut! Er forbruget ikke allerede godt igang igen? Hvis ikke, er jeg 100% sikker på at det vil vende tilbage. Eneste begrænsning vil måske være, at folk ikke kan låne til forbrug i samme omfang som tidligere, og det måske også vil være vanskeligere for nogle at låne i friværdi i huset til forbrug.

Mvh Carsten 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:00

Lige nu er Danmark på vej ud af krisen, men vi er også hastigt på vej imod næste krise.

Hver gang der er "optur", dvs. højkonjunktur, virker det som om alle glemmer at næste krise er lige om hjørnet. Der er ca. krise hvert 10. år, og det er ca. 6 år siden sidste krise startede.

I 79 havde vi oliekrisen, som kom fattig-80´erne med enormt høje renter i første halvdel af 80´erne. I 87 kom kartoffelkuren, hvor både huspriser og aktier tog kæmpe dyk. I 93 var der også krise, så vidt jeg husker var det især tvangsauktioner og konkurser der var masser af.

Så kom 2000 hvor it-boblen bristede, den krise manipulerede centralbankerne med i en grad der vel ikke er set før, ved at tilføre markederne enorme mængder likviditet.

Men tiden indhentede os, og krisen var blot blevet udskudt til 2007/2008 og den kom nu med endnu større kraft.

Lige nu tisser vi i bukserne for at holde os varme, eller dvs. det er igen centralbankerne der styrer dette, penge er nærmest gratis at låne og vi har tilsyneladende ikke lært at den krise var nærmest stadig er i. Deriviatmarkedet buldrer derudaf, hvilket står for en stor del af den boble der opbygges pt. , der lånes stadig penge ud til gearede investeringer, og i det hele taget virker det ikke som om vi (de) har lært særligt meget.

Så ja, opturen er over os nogle steder i samfundet, dog langt fra alle, men næste nedtur er også på vej, det skal man altid huske. Man skal ikke være pessimist, men realisme er en god ting, så det ikke kommer som en overraskelse hver gang der kommer en krise.

Tilmeldt 9. Mar 14
Fra  Debedstepriser.com Skrevet kl. 13:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

After expansion comes revision after resison comes expansion og sådan har det været de sidste 2000 år.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)