Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode erfaringer og råd søges - SELSKABSFORM

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jun 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino-brugere!

Jeg og to gamle venner har længe snakket og overvejet start af en virksomhed, da ungarbejde ikke lige var os!
(vi er lige nu alle under videregående uddannelse henholdsvis Handelsgymnasiet og Alment gymnasie).

Vi har så endelig fundet ud af noget, som vi havde lyst til at starte op og ud fra gode råd og lignende, så vælger vi at starte en simpel E-shop med nogle nicheprodukter, da vi fandt dem mest interessante. 

Vi har et par dilemmaer, som nu engang opstår, og vi kunne godt tænke JERES input og gode råde!

Selskabsform.Vi har søgt utroligt meget på emnet, været til informationsmøde hos SKAT og føler os rimelig informeret omkring emnet. Jeg personligt ønsker meget nogle gode erfaringer fra andre iværksætter, som måske kan belyse ting, som vi ikke anede. 

Det står mellem Interessenskab (IS) eller det nye (IVS).

Vi har ikke den største kapital og vil ikke risikere for meget til at starte med. 20-30.000,- så hverken Ap/s eller A/s kan det blive til.

Vi har tænkte os at føre årsregnskab (selvfølgelig), så den pålagte regel påvirker os ikke ved selskabet. Med hensyn til hæftelse så har vi formentlig ikke tænkt os at låne penge, så personligt hæftelse ville hæmme os. - og jeg/vi er klar over, at man bare kan tage fra egenkapitalen, da man skal have en bund reserve på 50.000 i form af overskud før der kan trækkes af udbyttet. Dette vil ikke hæmme os forfærdelig meget, da hvis det måske blev til en succes el. så vil vi selvfølgelig investere videre i virksomheden.  

Hvad tænker I?

Tusind tak på forhånd - undskyld den måske dårlige formulering el. men det blev skrevet i en fart, da CVR-registrering skal ske MEGET SNART. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46694
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:50

start her med at se lidt forskelle mellem personlig virksomhed - som for to er I/S med personlig solidarisk hæftelse (ikke så rart) men er billigst umiddelbart - og så selskabsform - Kun personlig hæftelse hvis bank eller kreditorer sætter det som krav direkte - men koster lidt at stifte og årsregnskab med rapport lidt mere kompliceret (kræver for den del hjælp mod betaling) samt krav om I begge som ejere har den lovpligtige arbejdsskadeforsikring- alene der nok 2 x 1300 kr pr år + erhvervskonto nødvendigt fra 0 kr og op til nogle tusinde om året - men altså - beskyttelse mod hæftelse generelt - forskelle i DETTE LINK   og om IVS I DETTE LINK 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jun 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:59

Mange tak for dit input! 

Jeg/vi er skam klar over de fleste forskelle. Jeg ønsker mere et svar omkring råd ud fra erfaring! Arbejdsskadeforsikring var et af mine underbyggende argumenter under ulemper hos et selskab. Som tidligere nævnt vil solidarisk/personlig hæftelse ikke påvirker os, da vi ikke har planer om at låne penge i banken lige umiddelbart og erhvervskonto er igangsat alligevel allerede! 

Årsregnskab med rapport er intet problem for et par dygtige elever på Handelsgymnasiet med Virksomhedsøkonomi på relativt højt plan.

Jeg føler, at der både er fordele og ulemper for begge selskabsformer, og det er utrolig svært at vælge!.. SU er jo også nemmest at få med under et selskab.

Nogle gode råd søges, men tak for dit input og skal nok tage et kig på de links, som du har vedlagt!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46694
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:56

RasmusVestergaard:

Mange tak for dit input! 
 Som tidligere nævnt vil solidarisk/personlig hæftelse ikke påvirker os, da vi ikke har planer om at låne penge i banken lige umiddelbart og erhvervskonto er igangsat alligevel allerede! 
Nogle gode råd søges, men tak for dit input og skal nok tage et kig på de links, som du har vedlagt!

jep prøv at læse dem. Du skrev faktisk i dit indlæg at personlig hæftelse ville hæmme jer (selv om jeg ikke lige forstod det i sammenhænget)

Hvis det IKKE vil hæmme jer - heller ikke den solidariske hæftelse, så træder I/S jo nærmere synes jeg, og så hvis I ser det går lystigt derude af, stifte ApS direkte når der har været overskud nok (efter skat)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)